flickr.com/aurimas_m/CC 2.0/at/sa/
Badania wykazały, że metoda karmienia dziecka nie ma wpływu na jego późniejszy rozwój
Powszechnie się uważa, że dzieci karmione piersią są zdrowsze, mądrzejsze, ładniejsze a nawet bardziej odporne na stres niż dzieci karmione butelką. Naukowcy postanowili obalić ten mit.
Do tej pory wszystkie dostępne publikacje i badania na temat karmienia piersią i jego dobrego wpływu na dzieci oparte były na obserwacji.
British Medicine Journal Online (BMJ) opublikowało wyniki badań, z których wynika, że karmienie piersią nie daje niemowlętom ochrony przez alergiami czy astmą.
W badaniach wzięła udział grupa 17 000 matek karmiących wyłącznie piersią oraz grupa ponad 13 000 karmiących tylko butelką a także korzystających z tych dwóch sposobów.
Kiedy ich dzieci miały już po 6,5 roku przeprowadzono wśród nich badania na obecność astmy, kataru siennego i egzemy (zapalenia skóry).
Wyniki w obu grupach były bardzo zbliżone. Około 10% dzieci kiedykolwiek miało trudności z oddychaniem, a u mniej niż 1,5% wykryto pełną astmę. Podobne wyniki były także w badaniach alergicznych na skórze, pyłki kwiatowe i trawy.
W grupie dzieci karmionych wyłącznie piersią około 9% uczulonych było na pyłki kwiatowe, 12% na koty i trawę, a 15% na kurz i roztocza.
Wszelkie różnice w wynikach badań między obydwoma grupami mieściły się w granicach błędu statystycznego.
Udowodniono, że mleko matki nie ma żadnych cudownych właściwości a dzieci karmione wyłącznie butelką nie są wcale gorsze i mniej odporne.
Wyniki badań nie przekonały wszystkich lekarzy, którzy nadal anonimowo przyznają, że karmienie piersią wpływa bardzo dobrze na prawidłowy rozwój dziecka i jego zdrowie w późniejszym wieku. Zdaniem amerykańskiego stowarzyszenia pediatrów matki powinny karmić piersią co najmniej przez 12 miesięcy, a samą piersią przez co najmniej 6.
Wiele mam twierdzi, że karmienie piersią buduje więź między nią a potomkiem. Na razie wybór dogodniejszego sposobu karmienia zostaje samym zainteresowanym.
Dodaj opinię do artykułu
Dodaj opinię do fototematuCiekawe kto te badania sponsorował
dziecko ma pić tylko mieszanki a jak podrośnie to dania ze słoiczków, bo najzdrowsze...
W końcu ktoś prawdę powiedział...
W końcu matki, które nie mogą karmić naturalnie pozbędą się kompleksów i poczucia winy. Przecież najważniejsze to kochać dziecko. Brak pokarmu albo powrót do pracy nie oznacza, że dziecka się nie kocha albo o nie nie dba, a skoro można życie sobie ułatwić korzystając z dostępnych na rynku rozwiązań takich, jak mieszanki hipoalergiczne czy mleko gotowe, które w jednym z wywiadów zachwala Agnieszka Cegielska:
http://humana.pl/publikacje/ciekawostki/wywiad_z_agnieszka_cegielska
wpisz słowo, np. ciąża
Założenie profilu i zalogowanie
się w serwisie Dzieci.pl daje
Ci możliwość dodawania zdjęć
i filmów oraz umożliwia
korzystanie z mapy miejsc
przyjaznych rodzinie.
Dołącz do społeczności
szczęśliwych rodziców!
Nie masz jeszcze profilu?