dzieci.pl

zapomniałem hasła » Nie masz konta? Załóż je »

małe dziecko

Istotą życia jest ruch, czyli kilka słów o psychomotoryce

Dzieci.pl 2013-06-25 14:58 66 opinii

Dzieci, które mają problem z koordynacją ruchową, gorzej funkcjonują w grupie. Jest to swego rodzaju ciąg przyczynowo-skutkowy – dziecko pozbawione dobrze rozwiniętego zmysłu równowagi jest niepewne własnego ciała, własnych możliwości, przez to chwiejne emocjonalnie i gorzej radzące sobie z zadaniami społecznymi.

Istotą życia jest ruch, czyli kilka słów o psychomotoryce

Albert Einstein twierdził, że istotą życia jest ruch – można tę zasadę z dziedziny fizyki przełożyć z łatwością na rozwój dziecka. Gdy mówimy o rozwoju psychicznym czy ogólnie o psychologii dziecka, zazwyczaj spotykamy się z pojęciem rozwoju psychoruchowego. Dlaczego związek ruchu i sfer psychicznych jest tak istotny, że doczekał się własnej definicji? Gdy przyglądamy się niemowlęciu, motoryka jest tym czynnikiem, przez który najbardziej wyraziście przejawia się dynamika jego ogólnego rozwoju. Im młodsze dziecko, tym dokładniejszą miarą dojrzewania układu nerwowego jest osiąganie przez nie kolejnych stadiów umiejętności ruchowych. Bez opanowania kolejnych, zaprogramowanych przez ewolucję i geny etapów rozwoju ruchowego niemożliwy jest dalszy postęp. Można zaryzykować stwierdzenie, że u podłoża wszystkich kompetencji psychicznych (poznawczych, emocjonalnych) leży ciało i jego ruch w przestrzeni.

Już w okresie prenatalnym dziecko porusza się w łonie matki praktycznie nieustannie. Ćwiczy w ten sposób umiejętności, które będą mu potrzebne po przyjściu na świat. To wówczas tworzą się pierwotne odruchy, które przygotują malucha do wszystkich późniejszych funkcji poznawczych (takich jak koordynacja oko-ręka, naprzemienność ruchów, chwyt, ocena odległości, kontrola mięśni). Od chwili narodzin dziecko trenuje wszystkie nabyte wcześniej umiejętności. Jeśli jego rozwój nerwowy przebiegał dotychczas prawidłowo, zakres ruchu będzie z każdym dniem coraz szerszy. Unoszenie głowy i umiejętność skupienia wzroku na obiekcie są podstawą percepcji otaczającego nas świata. Jeśli z przyczyn neurologicznych ruchy głowy lub gałek ocznych nie są możliwe, zakłócone zostaje postrzeganie świata zewnętrznego.

Ruch jest podstawą wszystkich umiejętności, które będą nam potrzebne w późniejszym życiu. Raczkowanie ani pełzanie nie stanowią wartości same dla siebie. Gdyby tak było, psycholog diagnozujący dysleksję nie pytałby o nie. Te fazy ruchowe są tak ważnym krokiem dlatego, że przygotowują układ nerwowy do znacznie bardziej skomplikowanych zadań, wymienionych już wyżej. Wszystkie ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę, emocje, pamięć, zmysły są ściśle powiązane nie tylko ze sobą nawzajem, ale i z ośrodkami ruchu. Szybkość przetwarzania neuronalnego (czyli „lotności” myślenia, analizy, kojarzenia), będąca funkcją gęstej sieci komórek mózgowych, jest również uwarunkowana ilością bodźców, które kora otrzymuje i przetwarza, a które płyną bezpośrednio z receptorów ruchu małego dziecka.

Podstawą bezpieczeństwa emocjonalnego i poczucia stabilności „ja” w świecie zewnętrznym jest równowaga – bez jej osiągnięcia żadne dziecko nie będzie czuło się dobrze we własnym ciele. Brak równowagi od pierwszych dni życia jest czynnikiem powodującym duży dyskomfort (reakcje równoważne są ćwiczone już u leżącego na plecach i na brzuchu niemowlęcia). Z kolejnymi latami życia – nawet gdy dziecko wyćwiczy umiejętności kompensacyjne – brak poczucia równowagi będzie zakłócał wszystkie obszary życia psychicznego. Bardzo często u dzieci nieśmiałych, wycofanych, powolnych diagnozuje się niepewność grawitacyjną, czyli lęk przed oderwaniem stóp od ziemi.

Polub dzieci.pl na Facebooku

Treści zamieszczone w Serwisie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie mogą zastąpić porady udzielanej przez odpowiedniego specjalistę. Wirtualna Polska S.A. nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki skorzystania przez użytkowników z treści zamieszczonych w Serwisie.
Krystyna Roszak
autor porady:

Krystyna Roszak

Psychologia

Opinie (0)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Ten materiał nie ma jeszcze żadnej opinii. Twoja może być pierwsza!