www.wp.pl dzieci.pl

zapomniałem hasła » Nie masz konta? Załóż je »

małe dziecko

Obcy język ojczysty - specyficzne zaburzenia mowy

Dzieci.pl 2013-02-18 13:49 11 opinii

Dla dziecka ze specyficznymi zaburzeniami mowy, przyswojenie języka ojczystego jest tak trudne, jak dla zdrowych osób nauka języka obcego. Na czym polega to schorzenie? Jak rozpoznać dziecko, które jest nim dotknięte? Kto jest zagrożony tego typu nieprawidłowościami i czy mają one związek z dysleksją?

Obcy język ojczysty - specyficzne zaburzenia mowy

Szacuje się, że na specyficzne zaburzenia mowy (w skrócie SLI od ang. Specific Language Impairment) cierpi nawet 300 tysięcy dzieci w Polsce, a ponieważ problem nie został do końca zbadany, dzieci te w większości pozostają bez diagnozy i jakiejkolwiek pomocy pedagogicznej czy logopedycznej.

Żeby współczesny rodzic i wychowawca zrozumiał, na czym polegają specyficzne zaburzenia mowy, musi pamiętać, że mowa człowieka rozwija się od samego momentu narodzin. Niektórzy badacze twierdzą, że nawet w okresie płodowym. Okres pierwszego roku życia dziecka to tak zwany okres melodii. Maluch tylko słucha dźwięków otoczenia i tym samym już się uczy. Dźwięki wydawane przez samego niemowlaka to najpierw głużenie (niezależnie od tego czy dziecko słyszy, czy nie) oraz gaworzenie (od 5-6 miesiąca, jest uzależnione od słuchu).

Rozwój mowy jest niezwykle skomplikowanym procesem, w którym istotna jest koordynacja wszystkich czynności z nim związanych. Większość z nich odbywa się w mózgu i we współpracy mózgu z narządami mowy. Niezmiernie ważne jest tzw. przetwarzanie fonologiczne, czyli wszystkie operacje dokonywane na dźwiękach mowy.

Na przetwarzanie fonologiczne składa się:
• Odbiór i różnicowanie, czyli percepcja;
• Zapamiętywanie, czyli reprezentacja w umyśle;
• Wydobywanie z pamięci w celu mówienia, czytania i pisania, czyli produkcja. Problemy dziecka związane z przetwarzaniem fonologicznym (jest to tylko część definicji) zostały zbadane i opisane jako specyficzne trudności w nauce czytania i pisania, czyli dysleksja.

Istnieją jednak ograniczenia związane ze sferą zdolności człowieka do przyswajania i używania języka mówionego. Te trudności określane są właśnie mianem specyficznych zaburzeń mowy lub specyficznych zaburzeń językowych. Mówiąc bardziej obrazowo, dla dziecka z SLI, przyswojenie języka ojczystego jest tak trudne, jak dla zdrowych osób nauka języka obcego.

Zaburzenia mowy są czymś innym niż dysleksja, ponieważ dotyczą dzieci, które nie mają jeszcze do czynienia z odzwierciedlaniem języka w piśmie. Są jednak równie ważne (jeśli nie ważniejsze), ponieważ powstają na obszarze odzwierciedlania otaczającego nas świata w naszej mowie. Ta umiejętność natomiast niezbędna jest do komunikacji między ludźmi: rozumienia przekazu werbalnego i wyrażania własnych myśli słowami.

Dziecko ze specyficznymi zaburzeniami mowy ma trudności:
• ze zrozumieniem mowy, a więc tego co słyszy lub czyta;
• z mówieniem, w tym organizowaniem swojej wypowiedzi, czyli na przykład z opowiadaniem;
• z rozwojem i organizacją słownika, czyli poznawaniem nowych słów, używaniem ich w odpowiednim kontekście, zapamiętywaniem właściwego znaczenia wyrazu;
• z prawidłowym zastosowaniem gramatyki, właściwym zastosowaniem końcówek, używaniem wyrazów w odpowiedniej formie gramatycznej.

Polub dzieci.pl na Facebooku

Treści zamieszczone w Serwisie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie mogą zastąpić porady udzielanej przez odpowiedniego specjalistę˝. Wirtualna Polska S.A. nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki skorzystania przez użytkowników z treści zamieszczonych w Serwisie.
Anna Łajkowska
autor porady:

Anna Łajkowska

Logopedia

Opinie (11)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

0
0
~smutno mi 2013-11-06 (16:38) 3 lata 11 miesięcy 15 dni 23 godziny i 4 minuty temu

smutne komentarze i raniące osoby, które borykają się z tym problemem. Ja mam dziecko z tym zaburzeniem. Bardzo inteligentny chłopiec, uzdolniony matematycznie, myśli bardzo logicznie, jest ciepły i kochany, ma dobre serduszko, ale słabo z mówieniem :( Mówi nie gramatycznie, zapomina wyrazów, nie rozumnie dłuższych wypowiedzi. Budzi w nim to wielką frustracje i nie sądzę, aby te trudności sobie stworzył, aby mieć maturę za sobą, ma 8 lat:( Takie dzieci są też bardzo nieszczęśliwe bo mają świadomość swojego problemu i czują się gorsze, a mimo wielu starań, a nie jednokrotnie włożonej dużo większej pracy niż dzieci bez tego zaburzenia nie osiągają założonych celów :(

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

0
4
~cwaniactwo... 2013-02-19 (07:22) 4 lata 8 miesięcy 3 dni 8 godzin i 20 minut temu

Hmm, czyli inaczej dyslekcja rozwojowa- spoko dzieciaki w szkole będziecie mieć dużo lepiej :)) Nie trzeba znać sie na ortofrafii, a mature z polskiego już macie zdaną :)) Studia ze względu na "waszą specyfikę" inną niż wszyscy też zaliczycie, a potem.... pamiętajcie żeby cudowne ozdrowieć, no bo kto by was przyją do roboty!!! :)))) SPOKO, DACIE RADĘ!!! :)

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

2
0
~Bogdan 2013-02-19 (07:15) 4 lata 8 miesięcy 3 dni 8 godzin i 27 minut temu

Nie rozumie czego mówi - Tak jak obecny rząd bełkoce -tego też nikt nie rozumie.

odpowiedz

3
0
~Borówka 2013-02-19 (06:43) 4 lata 8 miesięcy 3 dni 8 godzin i 59 minut temu

żal mi taakich dzieci, biedne maluszki. to napewno musi byc duży ciężar dla matki.

odpowiedz

2
6
~fOE 2013-02-19 (05:03) 4 lata 8 miesięcy 3 dni 10 godzin i 39 minut temu

Nie rozumie tego co mówi? To chyba lewak... ;D

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

10
0
~haha 2013-02-19 (06:38) 4 lata 8 miesięcy 3 dni 9 godzin i 4 minuty temu

"nie rozumie tego co mówi" no przecież 100% polskich polityków na to choruje...

odpowiedz

1
0
~darq 2013-02-19 (06:27) 4 lata 8 miesięcy 3 dni 9 godzin i 15 minut temu

to nie do końca wykasowana pamięć z poprzedniego wcielenia...

odpowiedz

12
0
~abc 2013-02-19 (06:02) 4 lata 8 miesięcy 3 dni 9 godzin i 40 minut temu

to jak nasi politycy

odpowiedz