www.wp.pl dzieci.pl

zapomniałem hasła » Nie masz konta? Załóż je »

noworodek i niemowlę

Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka?

Dzieci.pl 2012-02-14 13:46 80 opinii

Trzylatek, który samodzielnie czyta lub mówi biegle w dwóch językach? To możliwe, jeśli rodzice nauczą się wykorzystywać możliwości mózgów swoich maleńkich dzieci.

Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka?

Czy wiesz, że nowo narodzone dziecko ma większą potencjalną inteligencję niż Leonardo da Vinci, a odpowiednio pokierowany trzylatek może już czytać, liczyć lub mówić w dwóch językach? Do szóstego roku życia mózg kształtuje się w 80% – właśnie wtedy następuje rozwój możliwości intelektualnych, jakimi człowiek będzie dysponował przez resztę życia. W procesie wspierania rozwoju małego człowieka rodzice mogą odegrać naprawdę ogromną rolę.

Ważne, aby wspomagania rozwoju dziecka odbywało się nie do końca "na poważnie". Nauka czytania, matematyki czy języków obcych to okazja do fantastycznej zabawy i sposób na przyjemne spędzanie czasu. Na rynku dostępnych jest wiele książek poradnikowych, uczących rodziców, jak wspomagać rozwój dzieci. Najnowsza pozycja na ten temat, która niedawno ukazała się na rynku to książka napisana przez Natalię i Krzysztofa Minge – psychologów specjalizujących się we wspomaganiu rozwoju intelektualnego najmłodszych dzieci.

Z autorami książki "Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka?" rozmawiamy na temat wychowywania i rozwijania zdolności maluchów.

- Jesteście parą doświadczonych psychologów, prowadzicie także własną poradnię. Dlaczego zainteresowaliście się w sposób szczególny właśnie tematyką rozwoju małych dzieci?
- Rozwój małych dzieci jest tematem tak fascynującym, że mając z nim do czynienia trudno się nim nie zainteresować. Zgłębiać ten temat zaczęliśmy jednak dopiero wtedy, gdy zaczął on dotyczyć nas osobiście, czyli wtedy, gdy na świecie pojawił się nasz najstarszy syn, Jurek.

- Czy to prawda, że wspomaganie rozwoju intelektualnego małego dziecka lub jego brak decydują o edukacyjnej przyszłości dziecka? Co w takim razie z dziećmi, których rozwój nie jest wspierany tak wcześnie przez rodziców?
- Na intelektualny rozwój dziecka ogromny wpływ ma to, co dzieje się z nim przez pierwsze lata życia. W tym okresie najważniejsi dla dziecka są rodzice – ich działania decydują o tym, jaka przyszłość czeka ich dziecko. Jeżeli będą ograniczać jego możliwości rozwojowe, spędzać z nim dużo czasu przed telewizorem i nie poświęcą mu swej uwagi, prawdopodobnie malucha czekają w przyszłości poważne problemy. Jeżeli natomiast będą się dzieckiem zajmować, bawić się z nim, pokazywać mu świat, zabierać na wycieczki, czytać mu i wspólnie z maluchem robić inne interesujące rzeczy – mają szanse wychować mądre i ciekawe świata dziecko.
Druga kwestia poruszona w pytaniu odnosi się do sformułowania „przyszłość edukacyjna”. We wspomaganiu rozwoju nie chodzi o to, by stworzyć cyborga, który w szkole zdobędzie same szóstki. Chodzi o to, by wzbudzić w dziecku ciekawość świata, by zbudować w nim pozytywne skojarzenia ze zdobywaniem wiedzy, a także – co niemniej ważne – by zbudować głębokie relacje między rodzicami a dziećmi. Dzięki wspólnym zabawom rodzic ma okazję poznać swoją pociechę, ma możliwość bycia jej mentorem, ale podczas nich stwarza także wiele okazji do tego, by wpadać w podziw nad mądrością swego dziecka. Daje to świetne podstawy do zbudowania u dziecka wysokiej i adekwatnej samooceny.

JUŻ JESTEŚMY NA FACEBOOKU! DOŁĄCZ DO SPOŁECZNOŚCI SZCZĘŚLIWYCH RODZICÓW!

PRZECZYTAJ WIĘCEJ O WYCHOWANIU DZIECI:

Nauka czytania dla trzylatka
Jak wzbogacać inteligencję dziecka


Opinie (80)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

9
0
~mamcia 2013-01-16 (16:44) 4 lata 9 miesięcy 5 dni 13 godzin i 48 minut temu

To, ze rodzice bardzo dbaja o edukacje od urodzenia a w wieku 3 lat dziecko umie alfabet, czyta, liczy i mowi w 2 jezykach i zna stolica panstw, nawet przeplywajace przez nie rzeki a ulubionymi zabawkami sa globus i ksiazki, nie gwarantuje wielkiego sukcesu w zyciu. Taka bylam wlasnie w wieku 3 lat, a teraz nie wyrozniam sie niczym szczegolnym. No moze tym, ze mam problemy z samoocena, problemy z najblizszymi i w ogole moje kompetencje socjalne sa do bani. I wlasnie dlatego nie probuje mojego 2 letniego synka na sile zainteresowac globusem i pozwalam bawic sie koparka lub (bez konca) w piaskownicy. Zamiast uczyc go rzeczy WAZNYCH, ucze go jak jasno wyrazac uczucia i dokonywac wyborow i ucze go, ze ze on jest najwazniejszy. Bo jesli tego sie nie nauczy, to te inne WAZNE rzeczy bedzie mogl sobie, tak jak ja , za przeproszeniem, w d... wsadzic. A wszystkie ambitne matki prosze- zastanowcie sie co jest naprawde wazne.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

8
18
~MovesLikeJager 2012-02-14 (18:36) 5 lat 8 miesięcy 7 dni 11 godzin i 56 minut temu

Zeby rozwijac inteligencje dziecka od malego, to potrzeba rodzicow, ktorzy na szkole nie rzucali kamieniami, inteligentnych i swiadomych potegi Nauki (a nie np. zabobonu). Ile jest takich par w Polsce? No przeciez wiadomo, ze niewiele. Zreszta... inteligencja - jak zawsze - siedzi za granica i tam plodzi dzieci, ktore juz jednak z Polska nie chca miec nic wspolnego - Z WIADOMEGO KAZDEMU MYSLACEMU CZLOWIEKOWI POWODU. Pozdrawiam z Wysp.

odpowiedz

pokaż 7 ukrytych odpowiedzi

0
0
~Karolina 2014-04-11 (15:13) 3 lata 6 miesięcy 10 dni 15 godzin i 19 minut temu

Dzieci najszybciej się uczą poprzez zabawę. Warto przejść się do jakiegoś teatru, albo na warsztaty plastyczne czy muzyczne. Dla młodszych dzieci powstają specjalne teatru dla dzieci już od 1 r.ż (np. Teatr Małego Widza w Warszawie), nie ma sensu dziecku ładować wiedzy książkowej na siłę do głowy!

odpowiedz

2
0
~qw 2012-03-20 (16:50) 5 lat 7 miesięcy 1 dzień 13 godzin i 42 minuty temu

a moje dzieci czytały już w moim łonie, śpiewały i kopały niemiłosiernie. Wyrosły na kochane normalne dzieciaki.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

0
0
~Anna 2012-05-12 (22:27) 5 lat 5 miesięcy 9 dni 8 godzin i 5 minut temu

A ja polecam Rozmowy z użyciem głowy czyli Ekonomię DLA DZIECI.

odpowiedz

9
5
~takajaka 2012-02-14 (21:45) 5 lat 8 miesięcy 7 dni 8 godzin i 47 minut temu

Moja córka ma 2,5 roku. Nie mówi niestety jeszcze zbyt dobrze-częściej po swojemu niz po polsku-( dokancza wyrazy w wierszykach) ale alfabet i cyferki zna już od ponad roku- bardzo ja to interesowało, podobnie ze wszystkimi zwierzetami, owadami czy owocami i warzywami- pokazywała mi paluszkiem właściwe odpowiedzi gdy nie miała jezcze roku. Jest bardzo madrym dzieckiem- rysuje jak czterolatka i ma wyobraznie- czasem przez przypadek wyjdzie jej jakiś bohomaz, który jest do czegoś podobny i mi go nazywa np żyrafa i rzeczywiście ten rysunek ma kształt głowy tego zwierzęcia. Swiadomie rysuje- balony, tecze, słonce, mamę z rzęsami na oczach , długimi włosami i kolczykami, tatę bez rzęs ale z zarostem pod nosem i na brodzie bez kolczyków:), babana, łódkę, rożek loda z kulkami, korale, pszczołę z czułkami i skrzydełkami....niesamowicie mnie zadziwiaja jej umiejetności- ale z drugiej strony kredki i farby, plasteline, ciastolinę, klej z bibułkami miała w reku gdy skonczyła roczek i pewnie dlatego funkcjonuje tak dobrze, ze względu na kreatywne spędzanie czasu ze mną. Poza tym pozwalam jej oglądać bajki- te z mini mini, z których uczy sie wiele np bawimy się misiami zrobionymi z modeliny przeze mnie a ona mówi ze miś chce kupić rolki- a jaj pytam a co to rolki- a ona nie potrafiąc mi wyjaśnic słowami ponieważ nie chce jeszcze zbyt duzomówic- pokazuje nogi misia i udaje, że on jeździ- podobnie z łódka , ktora widziała w bajce Luluś- układając klocki magnesy w kształcie figur geometrycznych złączyła dwa trójkaty mówiąc, że to łódka a teraz juz nawet ja samodzielnie rysuje:) Nie wiem czy to moja praca z nią czy jej zdolnosci- to sie okaze w przyszłości:)

odpowiedz

pokaż 12 ukrytych odpowiedzi

1
2
~ja 2012-02-16 (11:37) 5 lat 8 miesięcy 5 dni 18 godzin i 55 minut temu

techniczna umiejętność pisania i czytania jest bez znaczenia,

odpowiedz

0
2
~George 2012-02-16 (11:23) 5 lat 8 miesięcy 5 dni 19 godzin i 9 minut temu

A ja mam większą potencjaną inteligencję niż Einstein, tylko jakoś nie chce się objawić. Takie newsy mają pewnie uzasadniać decyzje władz oświatowych wprowadzjących obowiązek szkolny od lat 6-ciu. Ale widac że można i od 3. A jakie oszczędności dla państwa! Nie dość że wcześniej pójdzie taki do pracy, to będzie tyrał do 67 roku życia, więc można z takiego wycisnąć z 5-6 lat więcej. I tylko mnie zastanawia: co zrobić z takim pracownikeim, który zna 10 jezyków, ma pięć fakultetów i inteligencję jak da Vinci? Jak on to wykorzysta jako teleankieter lub robiąc na zmywaku?

odpowiedz

1
3
~Ergo Sum 2012-02-16 (10:52) 5 lat 8 miesięcy 5 dni 19 godzin i 40 minut temu

NIE WIERZCIE W TEN BZDURY - Wytresowanie dziecka do czytania i liczenia jest mozliwe, ale zabiera miejsce na prawidlowy rozwoj charakteru, woli, psychiki. W okresie pierwszych lat musza sie ksztaltowac takierzeczy jak podstawowe odruchy intuicyjne a nie konkretne tricki z uzyciem jezakow czy liczb. Rozwoj "naukowy" w pierwszych latach powoduje ze w przyszlym zyciu czlowiek jest niepolnosprawny psychicznie.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

2
0
~babcia 2012-02-16 (11:07) 5 lat 8 miesięcy 5 dni 19 godzin i 25 minut temu

po jaką przepraszam chol..reę wypisujecie te bzdury ,zdobyta wiedzę trzeba umieć wykorzystać w życu dla dobra własnego i bliżnich,przestańcie dołować młode matki,

odpowiedz