dzieci.pl

zapomniałem hasła » Nie masz konta? Załóż je »

przedszkolak

Kandydat na pierwszaka

Inspirander 2010-01-05 03:08 6 opinii

Jak pomóc?

Główny obowiązek dostrzeżenia problemów spoczywa na rodzicach. To oni najlepiej znają swoje dziecko i spędzają z nim najwięcej czasu.

A pewne symptomy można zauważyć dość szybko, bo jeśli np. trzylatek nie rozumie poleceń, a pięciolatek ma kłopoty z wymową głosek „sz” i „ż”, to sygnał, że dziecko wymaga pomocy i wizyta u specjalisty będzie konieczna.

Wczesna terapia pod kierunkiem psychologa, logopedy czy terapeuty daje doskonałe efekty. Maluch szybko opanuje te umiejętności, dogoni w rozwoju rówieśników i w wieku siedmiu lat będzie gotowy do pójścia do szkoły.

Niestety bardzo często rodzice bronią się przed myślą, że ich dziecko wymaga pomocy specjalisty. "Jest jeszcze małe", "wyrośnie z tego", "inne dzieci też tak mają" - to najczęstsze argumenty służące uspokojeniu siebie.

To jednak bardzo błędne rozumowanie, gdyż wszelkie nieprawidłowości, zarówno w rozwoju psychicznym, jak i w zachowaniach społecznych, jeśli nie zostaną w porę skorygowane, to z czasem nasilają się, a nie zanikają.

Bardzo zdolny sześciolatek

Zdarza się, że dziecko już w wieku sześciu lat dobrze czyta i liczy, a także zaczyna pisać pierwsze zdania. Wielu rodziców zwraca się w takiej sytuacji do psychologów z prośbą o zgodę na wcześniejsze rozpoczęcie nauki w szkole.

Ci jednak są z natury w takich sytuacjach dość powściągliwi, traktując każde dziecko indywidualnie, raczej starają się odwieść rodziców od takich planów. Maluch może rzeczywiście doskonale czytać i liczyć, mieć duży zasób słów i ogromną wiedzę o świecie, ale tak szybki rozwój intelektualny zazwyczaj nie idzie w parze z równie szybkim rozwojem emocjonalnym.

Rodzice zwracają zazwyczaj uwagę na sferę poznawczą, nie zauważając emocjonalnej niedojrzałości dziecka. A ono wciąż jest bardzo dziecinne – lubi się bawić, nie skupia uwagi na żądanie, nie interesuje się wydawanymi poleceniami.

I trzeba wziąć pod uwagę fakt, że nawet bardzo zdolny sześciolatek może być społecznie nieporadny. Dlatego lepiej być cierpliwym, bo posłanie takiego dziecka do szkoły rok wcześniej to dla niego krzywda.

Co powinien umieć debiutujący pierwszoklasista:
• rozpoznawać litery, cyfry, figury geometryczne i kolory,
• opowiadać o swoich doświadczeniach,
• rozumieć, na czym polega pośrednie komunikowanie się ludzi,
• osiągnąć odpowiedni poziom sprawności manualnej,
• posługiwać się pamięcią krótkotrwałą (zaśpiewać piosenkę, powtórzyć wyliczankę),
• interesować się czytaniem i pisaniem,
• skupiać uwagę na wykonywanej czynności,
• umieć zachować się w grupie,
• znać podstawowe zasady zachowania,
• osiągnąć odpowiedni do wieku poziom dojrzałości emocjonalnej.


Opinie (6)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

0
0
bigmamam1 2010-06-14 (15:57) 3 lata 10 miesięcy 1 dzień 18 godzin i 14 minut temu

angielski juz od najmłodszych lat
Generalnie teraz jest taka tendencja ,że dzieci uczą się angielskiego już od najmłodszych lat. Przeważnie takie zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu. Są jednak takie przedszkola jak Akademia Małych Tygrysków gdzie angielski jest uczony poprzez zabawę każdego dnia. Jeśli można ułatwić pierwsze kroki w szkole dziecka to trzeba to zrobić, inaczej może mieć naprawdę duże problemy.

odpowiedz

0
0
~iga 2010-06-08 (08:15) 3 lata 10 miesięcy 8 dni 1 godzinę i 56 minut temu

A
czy taki przedszkolak, powinien umieć już podstawy angielskiego?

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi