dzieci.pl

zapomniałem hasła » Nie masz konta? Załóż je »

przedszkolak

Wymowę można ćwiczyć wszędzie

Dzieci.pl 2012-07-26 10:15 0 opinii

W czasie wakacji czas płynie inaczej. Chętniej wstajemy do pracy i nawet jeżeli musimy jednak odwozić dziecko do przedszkola, przychodzi nam to łatwiej. Dlatego być może jest to dobry czas, aby zrobić „logopedyczny rachunek sumienia” albo inaczej „logopedyczny przegląd swojego dziecka”. Gdy chodzi ono do przedszkola, z pewnością spotkaliśmy się z uwagami na temat jego wymowy. Być może nawet objęte jest ono opieką logopedyczną, na temat której niewiele wiemy.

Wymowę można ćwiczyć wszędzie

Warto spokojnie przyjrzeć się maluchowi, żeby poznać stan jego mowy.
• Czy mówi wyraźnie? Jeżeli nie – które głoski lub grupy głosek mówi niepoprawnie? W zasadzie do 4 – 5 roku życia dziecko ma prawo niepoprawnie wymawiać głoski z szeregu szumiącego (sz, ż, cz, dż) oraz miękkie (ś, ź, ć, dź). Na głoskę r można poczekać nawet do 6. roku życia. Podczas mowy dziecko nie powinno umieszczać języka pomiędzy zębami (seplenienie międzyzębowe) ani wytwarzać głosek szumiących i miękkich pomiędzy językiem a policzkiem lub boczną stroną warg (seplenienie boczne).
• Czy jego mowa nie jest opóźniona? Przypomnieć należy, że dziecko dwuletnie powinno wejść w etap formułowania zdań, dziecko trzy i czteroletnie powinno porozumiewać się już pełnymi zdaniami. Czterolatek poznaje coraz więcej wyrazów, potrafi nazywać swoje czynności, zaczyna używać języka w sposób abstrakcyjny, a więc mówi nie tylko o tym, co „tu i teraz”, ale też co było i co będzie.
• Czy dziecko mówi płynnie? W wieku 2 - 3 oraz 5 - 6 lat pojawiają się niepłynności mowy wynikające z szybkiego rozwoju mowy oraz rozpoczęcia nauki szkolnej. Przeważnie taka niepłynność przechodzi. Zdarza się jednak, że jest ona początkiem jąkania.

Pamiętajmy, że przyczyny nieprawidłowej wymowy mogą być różne:
• Nieprawidłowy zgryz;
• Oddychanie przez nos, brak pionizacji języka, nieprawidłowe przełykanie;
• Kłopoty ze słuchem spowodowane między innymi przerostem migdałów (ale nie tylko);
• Zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe.

Nie są to wszystkie przyczyny wad wymowy. Wiele z nich jest bardzo łatwych do usunięcia. Z pewnością zwrócenie uwagi na sposób, w jaki nasze dziecko porozumiewa się z nami, pozwoli nam przekonać się, czy idzie ono w dobrym kierunku i czy wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego nie powinniśmy przypadkiem rozpocząć regularnej terapii logopedycznej. Musimy też wiedzieć, że przed rozpoczęciem terapii, logopeda będzie nas być może kierował do specjalistów: psychologa, pedagoga lub laryngologa, aby ustalić, co spowodowało rozwinięcie się wady wymowy u naszego dziecka. Tylko usunięcie przyczyny daje szansę na to, że późniejsze ćwiczenia logopedyczne będą skuteczne. Nikomu natomiast nie zaszkodzą ćwiczenia logopedyczne wykonywane w domu, pod warunkiem, że będą one zabawą rodzica z dzieckiem. Powinny być częścią dobrze spędzonych wspólnych chwil, ale nie powinny zwracać uwagi dziecka na jego ewentualne braki!

Zabawy relaksujące
Po wytężonym roku ciężkiej pracy nie tylko dziecku przyda się kilka chwil spędzonych w gronie najbliższych. Ćwiczenia relaksujące pozwolą nam wyciszyć się i znaleźć wspólny język z dzieckiem.
1. Relaks przy muzyce z malowaniem.
• Kupujemy płyty z muzyką relaksacyjną: instrumentalną, dźwiękami natury lub nawet poważną (ale uwaga! - nie każda muzyka klasyczna działa relaksująco). W zależności od tego, czy jesteśmy osobami twórczymi i uzdolnionymi plastycznie, czy nie, decydujemy się na odpowiednią formę: albo sami tworzymy coś z niczego, albo kupujemy kolorowanki. W tym drugim przypadku jest nawet lepiej, bo całą swoją uwagę możemy skupić na niezbyt skomplikowanych czynnościach wypełniania kolorami przygotowanych pustych przestrzeni.
• Ważne jest, aby usiąść z dzieckiem razem, bardzo blisko, np.: posadzić je sobie na kolanach albo pomiędzy nogami na krześle czy fotelu, blisko stolika i kolorować wspólnie. Uwaga: nie ma opcji „ty porysuj, a ja popatrzę albo poczytam”. Ideą tego zajęcia jest wspólne działanie w jednym celu.
• Do kolorowania można zakupić „mandale”. Są to kolorowanki w kształcie koła z powtarzającymi się cyklicznie motywami. Kolorowanie ich jest szczególnie polecanym zajęciem koncentrującym uwagę i relaksującym.

2. Malowanie rękoma. Szczególnie polecane dla małych dzieci jeszcze przed nauką pisania. Duże ruchy ręki pozwalają wyrobić koordynację ruchową.
• Kupujemy duże arkusze papieru i specjalne farby w buteleczkach. Możemy je wylać na talerzyki papierowe lub plastikowe i pozwolić dziecku moczyć w nich całe dłonie. Dla cierpliwych, w słoneczne dni polecam również malowanie stopami.
• Uwaga: do tego typu zajęć można kupić w hipermarketach specjalne fartuszki dla dzieci, ale jeszcze lepiej poświęcić stary T-shirt mamy czy taty.

3. Lepienie z masy solnej jest pomysłem dla wszystkich. Masa według poniższego przepisu jest tańsza niż paczka plasteliny czy modeliny i pozwala dodatkowo wykończyć wspólnie zrobione figurki farbami.
• Przepis na masę solną:
- 1 szklanka mąki
- 1 szklanka soli
- 1 łyżka oleju

Wszystkie ćwiczenia relaksacyjne wykonujemy przy wyłączonym telewizorze. Dopuszczalne są jedynie doznania dźwiękowe w postaci muzyki relaksacyjnej, ale także spokojnych piosenek dla dzieci lub słuchowisk. Połączenie doznań dźwiękowych z wykonywanymi czynnościami manualnymi ma znaczenie dla mózgu dziecka.

Treści zamieszczone w Serwisie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie mogą zastąpić porady udzielanej przez odpowiedniego specjalistę. Wirtualna Polska S.A. nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki skorzystania przez użytkowników z treści zamieszczonych w Serwisie.
Anna Łajkowska
autor porady:

Anna Łajkowska

Logopedia

Opinie (0)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Ten materiał nie ma jeszcze żadnej opinii. Twoja może być pierwsza!