www.wp.pl dzieci.pl

zapomniałem hasła » Nie masz konta? Załóż je »

uczeń

Trzecioklasiści nie potrafią liczyć

Dzieci.pl 2016-01-22 15:14 94 opinii

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił wyniki ogólnopolskiego badania kompetencji trzecioklasistów w zakresie umiejętności polonistycznych i matematycznych. Okazuje się, że chociaż część humanistyczna nie sprawiała im większych trudności, wielu uczniów ma duży problem z wykonywaniem prostych obliczeń i zadań geometrycznych.

Trzecioklasiści nie potrafią liczyć

W badaniu dobrowolnie udział wzięło ponad 200 tysięcy uczniów trzecich klas z niemal 8 tysięcy szkół podstawowych. Trwająca 40 minut klasówka sprawdzała ich kompetencje w trzech obszarach: sprawności rachunkowej, umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych oraz wyobraźni geometrycznej. Uczniowie zdobyli średnio 9,5 na 16 możliwych punktów, a więc nieco ponad 59 proc. Zasługują zatem na niezbyt mocną trójkę.

Już wcześniejsze testy wykazały, że dzieci dobrze radzą sobie z zadaniami, w których wystarczy zastosować prosty schemat czy wzór, jednak poważny problem pojawia się, kiedy ćwiczenie wymaga samodzielnego myślenia. Dzieci nie potrafią wykorzystać zdobytej wiedzy w sposób wymagający większej kreatywności, co odzwierciedlają ich wyniki.

Aż 20 proc. uczniów ma ogromny problem z wykonywaniem podstawowych działań, czyli dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia. Całkowicie uniemożliwia im to poprawne wykonanie zadań bardziej złożonych. Jeden na trzech uczniów nie jest w stanie zrobić zadania, które wymaga zastosowania więcej niż jednego działania.

Ich osiągnięcia prezentują się równie niepokojąco w przypadku zadań z treścią, które opierają się na zrozumieniu czytanego tekstu, odnalezieniu w nim potrzebnych danych i wybraniu własnej strategii rozwiązania. Aż jedna czwarta uczniów nie zrobiła więcej niż dwóch zadań z tego obszaru. W opinii ekspertów w dużej mierze może wynikać to z tego, że dzieci nie potrafią zrozumieć tekstu o charakterze matematycznym.

Zdecydowanie najgorzej uczniowie poradzili sobie z geometrią. Co trzeci poprawnie rozwiązał tylko jedno na trzy zadania. Okazuje się, że trzecioklasiści nie znają podstawowych pojęć geometrycznych, chociaż na tym etapie powinny mieć je już opanowane. Aż 20 procent badanych w ogóle nie poradziło sobie z zadaniami, które wymagały wiedzy na temat tego, czym jest obwód czy bok figury.

Braki trzecioklasistów okazały się ogromne. Luki w wiedzy, którą powinni zdobyć we wcześniejszych klasach nie tylko uniemożliwiają im podołanie bieżącym zadaniom, ale odbierają szansę na przyswojenie nowej wiedzy. Im szybciej zaległości zostaną nadrobione, tym lepiej, zwłaszcza, że wraz z końcem tzw. edukacji wczesnoszkolnej, znacznie zmienia się profil i sposób prowadzenia zajęć, a braki w wiedzy mogą jedynie zniechęcić i utrudnić dziecku płynne wejście w nową rolę.

W wielu przypadkach zmiany może wymagać sposób prowadzenia zajęć przez nauczycieli, którzy powinni kłaść większy nacisk na określone bloki tematyczne.

W tym roku badanie kompetencji trzecioklasistów odbędzie się ponownie. Szkoły chętne do wzięcia udziału w testach mogą dokonywać zapisów do końca kwietnia. Termin sprawdzianu przewidziany jest na 17 maja 2016 roku.

Anna Kołodziejczyk/kgm/dzieci.pl

Polub dzieci.pl na Facebooku

Podziel się

oceń
tak 6 30%
nie 14 70%

Opinie (94)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

0
0
~n-el 2016-04-10 (20:26) 1 rok 5 miesięcy 9 dni 4 godziny i 14 minut temu

Moim zdaniem kiepskie wyniki to m. in efekt wymogów dotyczących nauczania matematyki. Dzieci w dobie kalkulatorów, komórek itp. mogłyby się przecież nimi posłużyć na lekcji wykonując obliczenia, a nie męczyć się i stresować, że coś źle obliczyły. To tak jak wkuwanie na blachę danych statystycznych, w sytuacji, gdy wystarczy sięgnąć po rocznik statystyczny lub Internet i mieć gotowe. Przecież kasjerka nie liczy na tzw. "piechotę". Ile ma wydać reszty liczy za nią maszyna.

odpowiedz

1
0
~Japończyk 2016-03-04 (18:42) 1 rok 6 miesięcy 15 dni 5 godzin i 58 minut temu

Myślenie logiczne przypada średnio, wg.psychologii rozwojowej, na 12 rok życia. Być może ustanowione etapy rozwoju są problemem dla geniuszy. Dziecko w tym wieku działa bowiem na konkretach i myśli na materiale "konkretno-obrazowym". Zmień skalę lub populację dzieci. Jest też sprawa przesunięcia wieku szkolnego o jeden rok. Myślenie polonistyczne badane jest na opisie emotikonów. Zadaj dziecku abstrakcyjne pytanie z zakresu, który badałeś bez udziału rysunków, historyjek obrazkowych. Bardzo się zdziwisz. - Dziecko najwcześniej uczone jest czytania i pisania oraz opowiadania. Jeśli nie jest w stanie czytać ze zrozumieniem tekstu matematycznego ? - Pytanie . Ile godzin było w 1989? Odpowiedź : 7 godzin tygodniowo m a t e m a t y k i. Ile jest godzin z matematyki w 2016 roku.... 3 godziny + 1 dodatkowa.

odpowiedz

0
0
~Zetem 2016-02-03 (17:42) 1 rok 7 miesięcy 16 dni 6 godzin i 58 minut temu

Kiedyś zdając do drugiej klasy dziecko musiało umieć czytać, a teraz musi umieć czytać dopiero kończąc trzecią klasę. Nic dziwnego, że obecne 9 i 10 latki mają problemy ze zrozumieniem tekstu zadania z treścią.

odpowiedz

12
25
~ania 2016-01-22 (18:06) 1 rok 7 miesięcy 28 dni 6 godzin i 34 minuty temu

A pis chce zwiększyć liczbę godzin historii - tak jakby przeszłością można byłoby się najeść!!!!!!!

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

1
0
~kodi 2016-01-23 (12:13) 1 rok 7 miesięcy 27 dni 12 godzin i 27 minut temu

a nauczyciele znowu podwyżki.....

odpowiedz

2
5
~Graud 2016-01-23 (11:26) 1 rok 7 miesięcy 27 dni 13 godzin i 14 minut temu

Myślę, że trzeba zwiększyć ilość godzin religii wtedy dzieci w modlitwie znajdą wszelką pomoc.

odpowiedz

6
1
~Polak 2016-01-23 (10:57) 1 rok 7 miesięcy 27 dni 13 godzin i 43 minuty temu

Trzecioklasiści nie potrafią liczyć? Nie potrafią liczyć ludzie po studiach, a co dopiero trzecioklasiści...

odpowiedz

72
7
~:( 2016-01-22 (19:15) 1 rok 7 miesięcy 28 dni 5 godzin i 25 minut temu

Z przykrością czytam niesprawiedliwe opinie o nauczycielach. Do wiadomości tych, co wykrzykują o nauczycielach, że "darmozjady, obiboki": od początku września nie miałąm wolnego weekendu bez uzupełniania zaległości w papierach, pisania programów, planów, sprawozdań, scenariuszy imprez i wielu wielu innych. A może zastanowić się nad tym ile rodzice poświęcają czasu swoim dzieciom? Jak często grają z nimi w gry planszowe, rozwiązują zagadki, łamigłówki, po prostu rozmawiają? To właśnie m.in. rozwija myślenie logiczne, przyczynowo skutkowe, buduje więzi z najbliższymi dzięki czemu dzieci czują się szczęśliwe i nie muszą rozrabiać w szkole zeby zwrócić na siebie uwagę. Może zacznijmy od siebie? Kupienie dziecku tableta czy nowgo smarfona oraz wykłócenie się u nauczyciela o lepszą ocenę i zrzucenie odpowiedzialności za rozwój swojego dziecka na szkołę nie załątwia sprawy. Tak przy okazji, naprawdę zastanawiam się nad zmianą zawodu choć jestem nauczycielką z pasją. Mam coraz bardziej dość kopania się ze ścianą (m.in. rozwydrzonymi dziećmi i roszczeniowymi rodzicami).

odpowiedz

pokaż 9 ukrytych odpowiedzi

6
2
~ANNA 2016-01-23 (10:12) 1 rok 7 miesięcy 27 dni 14 godzin i 28 minut temu

system edukacji w naszym kraju do bani. Dzieci w klasie pierwsze,j gdy poznają literkę "h" mają do przeczytania tekst "......hipoterapia dla osób niepełnosprawynych, zajęcia prowadzi terapeuta....". Sześciolatki traktuje się jak osoby conajmniej 12 letnie.

odpowiedz

6
1
~nauczycielka 1-3 2016-01-23 (09:28) 1 rok 7 miesięcy 27 dni 15 godzin i 12 minut temu

Kilka lat temu wyrzucono z podstawy programowej naukę mnożenia dzielenia dodawania i odejmowania pisemnego. Następnie wyrzucono działania z X tzw. równania. Ze trzy lata temu wyrzucono umiejętność rozwiązywania zadań tekstowych które wymagają zastosowania więcej niż jednego działania. Te działania uczyły między innymi myślenia. Wobec tego pytam wg jakiej podstawy programowej dzieci były badane? Kiedyś trzecioklasista opuszczał I-y etap nauki właśnie z tymi umiejętnościami. Teraz uczą się tego w 4,5 klasie.

odpowiedz