dzieci.pl

zapomniałem hasła » Nie masz konta? Załóż je »

w ciąży

Zaparcia w ciąży

Dzieci.pl 2013-02-27 14:13 0 opinii

Ciąża to nie tylko piękny czas w życiu kobiety, ale również i czas trudny. W ciele i organizmie zachodzi wiele zmian, powodujących liczne dolegliwości, z którymi panie muszą sobie poradzić. Jednym z niegroźnych, choć uciążliwych problemów są zaparcia.

Zaparcia w ciąży

Jak wykazują badania, problem ten dotyczy mniej więcej co drugiej kobiety w ciąży. Zastanawiasz się, dlaczego cierpisz na zaparcia? Przecież starasz się odżywiać zdrowo i nigdy nie miałaś podobnych dolegliwości. Przyczyn może być kilka. W trakcie ciąży zachodzą liczne zmiany hormonalne i to one często są przyczyną problemów z wypróżnianiem. Podwyższeniu ulega bowiem poziom progesteronu, który między innymi odpowiada za spowolnienie pracy jelit. Powiększająca się macica, która zaczyna naciskać na jelita, jest dodatkowym obciążeniem. Oczywiście, stosując niewłaściwą dietę nasilasz tylko objawy. Jedzenie zbyt małej ilości błonnika, zbyt dużej ilości cukrów prostych oraz białka, a także wypijanie niewielkich ilości płynów, stają się sprzymierzeńcami twojego problemu.

Czy jest na to sposób?
Preparaty przeczyszczające czy lewatywy dla kobiet w ciąży nie są wskazane. Mogą one bowiem wywołać przedwczesne skurcze. Na rynku jest zaledwie kilka środków, które ty, jako przyszła mama, możesz zastosować. Najpierw jednak skonsultuj się z lekarzem, który najlepiej będzie widział, jakie rozwiązanie będzie dla ciebie korzystne. Najprawdopodobniej zleci ci stosowanie czopków glicerynowych lub laktulazę, która należąc do łagodnych środków przeczyszczających, pozwoli rozluźnić konsystencję stolca i wspomoże pasaż jelit. Bywa, że zaparcia są skutkiem ubocznym zażywanych leków, np. suplementu żelaza, stosowanego w anemii. Wówczas rozwiązaniem jest znalezienie takiego preparatu, który podobnych skutków ubocznych wywoływać nie będzie.

Jeśli nie leki to co?
Najlepsza oczywiście jest profilaktyka. Jeśli już zawczasu zadbasz o właściwą dietę, może udać ci się uniknąć tej, powszechnej wśród przyszłych mam, dolegliwości. Jeśli jednak na profilaktykę jest za późno, możesz spróbować z zaparciami zawalczyć.
• Pamiętaj o wypijaniu odpowiedniej ilości wody - minimum 1,5 litra dziennie.
• Jedz duże ilości świeżych warzyw, które zawierają sporo błonnika, odpowiedzialnego za poprawne funkcjonowanie przewodu pokarmowego i przyspieszającego pracę jelit.
• Dodawaj otręby do potraw, które przygotowujesz (nie więcej jednak niż łyżkę dziennie). Używaj płatków owsianych (nie błyskawicznych), one również zawierają sporo błonnika.
• Jedz produkty z mąki nieoczyszczonej. Wybieraj gruboziarniste kasze, razowy chleb, razowy makaron czy ryż brązowy.
• Jedz 4-6 razy dziennie małe ilości i dbaj, by w każdym posiłku znalazła się porcja błonnika.
• Jedz codziennie jabłko.
• Unikaj słodyczy, czekolady, przetworów bogatych w tłuszcze trans i cukier.
• Zrezygnuj ze smażonych i ciężkostrawnych dań.
• Zamień czarną herbatę na herbatki ziołowe.
• Ciąża to nie choroba, więc nie zaprzestawaj ruchu. Chodź na spacery, pływaj, uprawiaj jogę. Aktywność fizyczna to najlepszy sposób na poradzenie sobie z zaparciami.
• Przed snem zjedz kilka suszonych śliwek, najlepiej namoczonych wcześniej w wodzie – to stary, sprawdzony sposób, który zawsze pomaga.
• Rano na czczo wypij szklankę przegotowanej wody z dodatkiem soku z cytryny.
• Przygotuj napar z siemienia lnianego (ziarna siemienia lub siemię zmielone możesz też dodawać do surówek). Pół łyżki siemienia lnianego zalej gorącą wodą i zostaw na noc, albo chociaż na kilka godzin, aż nabierze galaretowatej konsystencji. Taki napój usprawni perystaltykę jelit.

Z zaparciami należy walczyć. Jest to o tyle istotne, że przedłużające się problemy z wypróżnianiem, mogą doprowadzić do powstania hemoroidów. A walka z żylakami odbytu jest bardziej skomplikowana i znacznie bardziej bolesna.
Anita Demianowicz/kas/dzieci.pl

Polub dzieci.pl na Facebooku

Treści zamieszczone w Serwisie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie mogą zastąpić porady udzielanej przez odpowiedniego specjalistę. Wirtualna Polska S.A. nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki skorzystania przez użytkowników z treści zamieszczonych w Serwisie.
Anita Demianowicz
autor porady:

Anita Demianowicz

Dietetyka, Pedagogika

Opinie (0)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Ten materiał nie ma jeszcze żadnej opinii. Twoja może być pierwsza!