www.wp.pl dzieci.pl

zapomniałem hasła » Nie masz konta? Załóż je »

czy to w ciąży bezpieczne

Czy można korzystać z sauny podczas ciąży?

Dzieci.pl 2012-08-06 15:13 0 opinii

Wypoczynek, relaks i odnowa biologiczna organizmu, a może przyczyna obniżenia wydolności łożyska i upośledzenia układu krwionośnego? Warto przyjrzeć się argumentom sprzymierzeńców i przeciwników korzystania z łaźni parowych podczas ciąży.

Czy można korzystać z sauny podczas ciąży?

Sauna kusi szerokim wachlarzem korzyści dla organizmu, perspektywą wypoczynku oraz odprężenia fizycznego i psychicznego. Korzystanie z niej jest jedną z popularniejszych metod relaksu i odnowy biologicznej, jednak wielu lekarzy nie zaleca wizyt w saunie kobietom w ciąży. Między zwolennikami i przeciwnikami łaźni parowych trwa ciągły spór. Warto przyjrzeć się argumentom obu stron.

Najpopularniejsza w Polsce jest sauna fińska. Z rehabilitacyjnego punktu widzenia jest zabiegiem ciepłoleczniczym i polega na kąpieli w gorącym powietrzu o nieznacznej wilgotności. Temperatura w saunie jest bardzo zróżnicowana. Na poziomie 15 cm wynosi około 35°C, na wysokości 1 m około 70-80°C, a pod sufitem nawet 120°C. Wilgotność względna powinna zawierać się w granicach 5-15 proc. Działanie zabiegu opiera się przede wszystkim na obciążeniu mechanizmów termoregulacji przez co uzyskuje się zmiany w niemalże całym organizmie. Wysoka temperatura powietrza działa bezpośrednio na powierzchnię skóry i błonę śluzową dróg oddechowych. Powoduje to liniowy wzrost temperatury ciała (średnio o 0,5-1,5°C) do około 38°C.

Pierwszą reakcją na wysoką temperaturę jest zwiększenie produkcji potu oraz rozszerzenie naczyń krwionośnych skóry, przy równoczesnym ich zwężeniu wewnątrz ciała. Przemieszczenie krwi na obwód powoduje oddawanie nadmiaru ciepła z organizmu do otoczenia, ale upośledza w pewnym sensie działanie układu krwionośnego. Narządy wewnętrzne, w tym macica, ulegają wówczas niedotlenieniu. Zjawisko to w ciele zdrowego człowieka jest pożądanym efektem, ponieważ w tym momencie organizm zaczyna się bronić i uruchamia szereg mechanizmów chroniących przed niedotlenieniem, takich jak tworzenie się nowych krwinek czerwonych, czy naczynek krwionośnych. Wraz z potem, którego w tym czasie powstaje od 0,2 do 1,2 l wydalane są składniki mineralne. Dlatego po korzystaniu z sauny powinno się uzupełnić płyny. Zimny prysznic po każdej sesji wywołuje dokładnie odwrotną sytuację, czyli gwałtowne obkurczenie powierzchownych naczyń krwionośnych i nagłe zwiększenie ilości krwi w narządach wewnętrznych.

Dlaczego wizyta w saunie może być niebezpieczna dla przyszłej mamy? Temperatura ciała kobiety ciężarnej jest nieco podwyższona (działanie hormonów) i wynosi średnio około 37°C. Podwyższenie jej o 0,5-1,5°C stwarza ryzyko wywołania czynności skurczowych macicy. Kolejne niekorzystne efekty działania sauny na ciężarną kobietę to zmiany ukrwienia narządów wewnętrznych, co jest szczególnie niekorzystne dla łożyska. Może to spowodować jego odklejenie lub zaburzenia w dostawach tlenu i substancji odżywczych do malucha.

Z pewnością nie wolno korzystać z sauny w sytuacji zagrożenia poronieniem, porodem przedwczesnym lub gdy podczas wcześniejszej ciąży przydarzyła się któraś z tych dwóch sytuacji. Wszystkie nieprawidłowości związane z umiejscowieniem i funkcjonowaniem łożyska, a także krwawienia są bezwzględnym przeciwwskazaniem dla tego typu zabiegów. W ciąży fizjologicznej nie zaleca się korzystania z sauny w pierwszym trymestrze, trudno bowiem stwierdzić czy wysoka temperatura ciała mamy nie doprowadzi do zaburzenia rozwoju narządów dziecka. Ostatnie tygodnie też nie są najlepszym momentem by wybrać się do sauny, ze względu na realne ryzyko obniżenia wydolności łożyska.

Najmniejsze ryzyko powikłań po wizycie w saunie występuje u kobiet ciężarnych, które korzystały z niej systematycznie przed ciążą. Ich organizmy są już „zahartowane”. Oznacza to, że mają więcej krwinek czerwonych, lepiej rozbudowaną sieć drobnych naczyń krwionośnych, lepiej dotlenione tkanki, a w konsekwencji są bardziej odporne na niedotlenienie.

Jeśli więc jesteś wieloletnią wielbicielką kąpieli w gorącym powietrzu i artykuł nie przekonał cię do rezygnacji z sauny, wybieraj najniższe ławeczki lub saunę biologiczną (panuje tam niższa temperatura), zminimalizuj czas pobytu, stosuj letni prysznic zamiast lodowatego, ogranicz ilość sesji do maksymalnie dwóch wejść i częstotliwość korzystania do 1-2 razy w tygodniu. Nie polewaj kamieni wodą gdyż gwałtownie podnosi to wilgotność, a ta z kolei utrudnia pocenie się i podnosi temperaturę ciała. Po wizycie w saunie zarezerwuj sobie 20-30 minut na odpoczynek i nie zapomnij o uzupełnieniu płynów (najlepszy jest sok pomidorowy i woda mineralna niegazowana). Warto także pamiętać o tym by korzystać z sauny tylko w towarzystwie, by w razie potrzeby mieć kogoś kto udzieli pomocy i będzie czuwał nad naszym bezpieczeństwem i komfortem.

Elżbieta Gryczka
położna

JUŻ JESTEŚMY NA FACEBOOKU! DOŁĄCZ DO SPOŁECZNOŚCI SZCZĘŚLIWYCH RODZICÓW!

BAJKA DLA TWOJEGO DZIECKA:
Magiczne drzewo


Opinie (0)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Ten materiał nie ma jeszcze żadnej opinii. Twoja może być pierwsza!