www.wp.pl dzieci.pl

zapomniałem hasła » Nie masz konta? Załóż je »

kuchnia kobiety ciężarnej

Dieta przyszłej mamy – fakty i mity

Dzieci.pl 2017-04-01 12:06 2 opinii

Dieta przyszłej mamy często jest przedmiotem dyskusji, a nawet kłótni w rodzinie czy na forach internetowych. Kobieta „atakowana” jest coraz to nowymi zaleceniami i radami. Jednak nie wszystkie spośród nich mają racjonalne podstawy.

Dieta przyszłej mamy – fakty i mity

Właściwe odżywianie się w czasie ciąży ma ogromny wpływ na rozwój dziecka, a także na kondycję samej mamy. Zdrowa dieta w tym okresie jest szczególnie ważna, jednak co to oznacza? Warto uzyskać informacje na temat podstaw zdrowego żywienia podczas ciąży i karmienia, np. zapisując się do Klubu Enfamama, gdzie otrzymamy kompendium wiedzy na temat odpowiedniego postępowania przed rozwiązaniem i w pierwszych miesiącach życia dziecka. Pamiętajmy, że odpowiednia dieta jest konieczna również w czasie karmienia piersią (lub mlekiem modyfikowanym, gdy naturalne karmienie jest niemożliwe lub utrudnione). Zapoznajmy się też z kilkoma często powtarzanymi poradami. Czy są zgodne z zaleceniami lekarzy i dietetyków?

Kobieta w ciąży powinna jeść za dwoje – MIT

Masa maleństwa, nawet w ostatnim trymestrze ciąży, nie przekłada się na dużo większe zapotrzebowanie energetyczne mamy. Znaczne przybieranie ciężarnej na wadze może wręcz świadczyć o złej przemianie materii. Kobiety, które przytyły więcej niż 3 kg w czasie jednego tygodnia bądź w czasie ciąży przybrały na wadze ponad 15 kg, powinny skonsultować się z lekarzem. Kaloryczna dieta może ponadto doprowadzić do otyłości, a jej możliwe następstwa to m.in. nadciśnienie i choroby serca, cukrzyca, dolegliwości stawów i kręgosłupa. Tak więc jedna z zasad zdrowego żywienia – spożywanie kilku mniejszych posiłków w ciągu dnia, zamiast 2-3 obfitych – jest aktualna również w okresie ciąży. Prawdą jest natomiast, że przyszła mama ma większe zapotrzebowanie na niektóre składniki odżywcze.

Kobieta w ciąży musi pić dużo mleka – MIT

Jeśli kobieta nie lubi mleka bądź nie powinna go przyjmować, absolutnie nie musi pić go w czasie ciąży ani w okresie karmienia piersią. Nie ma to żadnego wpływu na ilość jej pokarmu. Przyszła mama potrzebuje po prostu dużo wapnia (1000-1300 mg dziennie), ale mleko nie jest jego jedynym źródłem. Wapń dostarczymy organizmowi, jedząc inne produkty, m.in. jogurty, sery żółte, sardynki, brokuły, jarmuż, suszone owoce, pieczywo czy ser tofu. Zwracajmy uwagę na te składniki diety, gdyż właśnie wapnia i magnezu przyszłe mamy przyjmują za mało. Z opracowania „Ocena spożycia witamin i składników mineralnych z suplementami diety przez kobiety w ciąży” przygotowanego przez Katedrę Żywienia Człowieka SGGW wynika, że średnio jest to 100 mg na dobę, czyli tylko ok. 10% zapotrzebowania! Zbyt niska podaż wapnia wiąże się z nieprawidłowym rozwojem układu kostnego u dziecka, a także zwiększa ryzyko przedwczesnego porodu i późniejszego wystąpienia osteoporozy u matki. Pamiętajmy o jednoczesnym spożywaniu wraz z pokarmem witaminy D3 (1500-2000 UI), dzięki której wapń może się prawidłowo wchłaniać. Witamina ta jest obecna w rybach, mięsie, jajach.

Przyszła mama musi spożywać mięso i podroby – MIT

Nie ma potrzeby, aby kobieta będąca np. na diecie wegetariańskiej zmuszała się do spożywania mięsa w czasie ciąży. Również jedzenie wątróbki, o której słyszy często niejedna przyszła mama, nie wydaje się niezbędne. Oczywiście jest ona źródłem kwasu foliowego, witamin i żelaza, jednak nie jedynym. Co więcej, zbyt częste jej spożywanie, zwłaszcza w połączeniu z witaminowymi suplementami diety, stwarza ryzyko nadmiaru witaminy A w organizmie. Jest to niebezpieczne dla maluszka i może być przyczyną powstawania u niego wad rozwojowych. Amerykańskie Towarzystwo Dietetyczne uznało, że dieta wegetariańska może być w pełni zbilansowana i spełniać zapotrzebowanie przyszłych mam na istotne składniki odżywcze. Należy ją jednak dobrze zaplanować – warto poprosić o pomoc dietetyka.

W ciąży zrezygnuj z używek – FAKT

Przyszła mama nie może spożywać alkoholu, a jeśli pali – musi rzucić nałóg. Także kawa nie jest wskazana, nawet jeśli kobieta należy do osób mających niskie ciśnienie krwi. Duża dawka kofeiny może być szkodliwa dla dziecka. Kawa wypłukuje też z organizmu niektóre minerały, np. magnez. Od czasu do czasu można sobie pozwolić na filiżankę słabej kawy z mlekiem. Bezpieczną alternatywą dla kawy jest także kawa zbożowa, która nie zawiera kofeiny, a za to posiada wiele cennych składników, takich jak błonnik pokarmowy, magnez, potas i fosfor.

Ryby to najlepsze źródło kwasu DHA – PRAWDA/MIT

Jest to raczej najbardziej znane źródło tego składnika. Warto jednak wiedzieć, że na skutek zanieczyszczenia wód morskich mięso niektórych gatunków ryb (tuńczyka, marlina, miecznika, ryby maślanej, rekina) może zawierać substancje toksyczne i metale ciężkie, np. rtęć. Kwas DHA stanowi element niezbędny w diecie kobiet w ciąży. Odpowiada on za właściwy rozwój układu nerwowego dziecka, stanowi budulec jego mózgu i siatkówki oka. Ma także duży wpływ na naturalną odporność maleństwa. Znajdziemy go w tłustych rybach, takich jak sardynka, łosoś, makrela, śledź, dużo zawierają go też algi morskie (wykorzystywane w wielu suplementach). Kwasy omega-3 są również w oleju rzepakowym.

Zdrowa dieta wystarczy, a przyszła mama nie potrzebuje suplementów diety – MIT

Prawidłowo ułożona i zbilansowana dieta jest źródłem większości witamin oraz składników mineralnych, których potrzebuje przyszła mama. Jednak niektóre z nich są trudne do pozyskania w odpowiedniej ilości – jak choćby omawiany już wapń czy witamina D3, którą organizm otrzymuje naturalnie, przede wszystkim dzięki absorpcji promieni słonecznych. Suplementacja tej witaminy jest konieczna, zwłaszcza zimą, a jej niedobór może prowadzić do wystąpienia cukrzycy ciążowej, rzucawki oraz zakażeń bakteryjnych pochwy. Przekłada się to też na niską masę urodzeniową dziecka, hipokalcemię oraz nieprawidłowy rozwój układu kostnego u maluszka. Zespół Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego zaleca przede wszystkim podawanie ciężarnej kwasu foliowego, witaminy D, jodu, żelaza, kwasu DHA.

W ciąży należy dużo pić – FAKT

Kobieta spodziewająca się dziecka powinna przyjmować dużo płynów – od 2 do 3 litrów dziennie. Filtracja nerek jest bowiem wówczas szczególnie ważna – im więcej wody przyjmuje organizm, tym szybciej nerki pozbywają się z niego toksycznych substancji. Ponadto zmniejsza się ryzyko zakażenia układu moczowego, zapalenia pęcherza, wystąpienia obrzęków czy zaparć.

Ciąża wyklucza z diety pewne pokarmy oraz wymaga od przyszłej mamy przyjmowania niektórych składników odżywczych w większych ilościach. Większość zaleceń dietetycznych wiąże się po prostu ze zdrowym sposobem odżywiania, preferowaniem produktów nieprzetworzonych i naturalnych. Być może ciąża to początek zmiany nawyków żywieniowych na lepsze, także na przyszłość?

Polub dzieci.pl na Facebooku


Opinie (2)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

0
0
~Alusia 2017-06-30 (11:42) 4 miesiące 19 dni 16 godzin i 34 minuty temu

Kobieta nie powinna rezygnowac ze wszystkiego co lubi, ale tez nie przesadzać, najwazniejsze są owoce i warzywa ale one nie zapewniaja 100% witamin dlatego moim zdaniem wazny jest jakis suplement diety ja np stosowałam pregna plus. Przynajmniej byłam spokojna że moje dzieciątko ma wszystko czego potrzebuje :)

odpowiedz

0
1
~Aska 2017-04-08 (09:49) 7 miesięcy 10 dni 18 godzin i 27 minut temu

Teraz już mamy coraz większą świadomość na temat ciaży i tego co nam wolno,a czego nie, jeszcze do niedawna kawa była sporna z tego co słyszałam, mi lekarka powiedziała, ze od wielkiego świeta moge wypić słabe latte no i niby nic się nie działo jak wypiłam, nie ma też co wpadać w paraone, ale częściej piłam taką z rossmana mama coffee, smakowała mi, miała zbliżony smak do tradycyjnej, dlatego mi podpasowała :) co do mięsa to sie zgadzam, akurat to nie jest aż tak cenne źródło dobrych minerałów, kasze i warzywa już będą lepszym rozwiązaniem,a mięso powinno być dodatkiem.

odpowiedz