dzieci.pl

zapomniałem hasła » Nie masz konta? Załóż je »

kuchnia małego dziecka

Śniadanie niejadka

Inspirander 2010-01-04 09:53 0 opinii

Jak zachęcić małego niejadka do zjedzenia najważniejszego posiłku dnia, czyli śniadanka?

Śniadanie niejadka

To najważniejszy posiłek w ciągu całego dnia. Dostarcza siły i energii na nadchodzący dzień. Tylko jak sprawić, żeby mały niejadek przekonał się do porannego posiłku?

Śniadanie ze smakiem

Nasze babcie głęboko wierzyły w cudowne zalety zupy mlecznej podawanej dzieciom na każde śniadanie. Wyjątkiem była niedziela, kiedy na stół wjeżdżał kubek kakao. Czasy się zmieniły i już wiemy, że nie trzeba codziennie podawać dziecku zupy mlecznej, zwłaszcza jeśli widzimy, że malec za nią nie przepada. Podstawą śniadania mogą być kolorowe kanapki z rozsądnie dobranymi składnikami. Ważną rzeczą w przygotowywaniu posiłków dla dzieci jest estetyka samego jedzenia. Z pewnością małego Tadka – Niejadka zainteresują kanapki w kształcie słońca, kwiatuszka, czy w barwach jakiegoś zwierzątka. Dobrym pomysłem jest zaproponowanie dziecku, żeby podpowiedziało nam, na jaką kanapkę ma największą ochotę. Dla mam to czasochłonne zajęcie, ale trud się opłaci! Jeśli nie masz czasu rano – kanapki na śniadanie przygotuj poprzedniego dnia wieczorem i wstaw do lodówki.

Zrobię Wam śniadanie!

Warto w przygotowanie śniadania włączyć nasze dziecko. Być może ono podpowie nam, jaką kanapkę przygotować. Starsze dzieci lubią pomagać w kuchni, więc jeśli pozwolimy im na trochę samodzielności – będą miały wielką satysfakcję. Z przyjemnością poczęstują nim rodzinę, a także zjedzą same przygotowany posiłek. Na takie eksperymentowanie w kuchni z pewnością najlepiej przeznaczyć czas w weekendy, kiedy ani ty, ani mąż nie będziecie spieszyć się do pracy. Pamiętajmy, że porcje przygotowywane dla dzieci powinny być mniejsze niż te, które sami spożywamy. Często jest tak, że kilkulatek uważany przez rodzinę za niejadka je dokładnie tyle, ile potrzebuje. Jeśli nie jesteś pewna, czy maluch prawidłowo się odżywia, uspokoi cię rozmowa z pediatrą. Gdy skontroluje zdrowie i rozwój dziecka (wzrost, wagę, ewentualnie podstawowe parametry krwi i moczu), będzie miał jasność. A może przepisze coś poprawiającego apetyt?

Pobudzamy apetyt

Czasem jest tak, że malec nie odczuwa głodu od razu po obudzeniu. Wcześniejsze budzenie (zwłaszcza w tygodniu, kiedy zaprowadzamy dziecko do przedszkola, czy do szkoły) to jednak pozbawianie dziecka snu, dlatego w przypadku niejadków, warto nieco wcześniej kłaść je do łóżka poprzedniego dnia. Po przebudzeniu podajmy dziecku szklankę soku z pomarańczy, który świetnie pobudza apetyt. Można także dać do wypicia szklankę wody niegazowanej, wodę z cytryną, wodę z miodem. Jeśli już koniecznie chcemy, żeby nasze dziecko spożyło odpowiednią porcję mleka w ciągu dnia, nie katujmy go zupami mlecznymi, jakie podawano w przedszkolach. Płatki na mleku, ryż z mlekiem, czy kasza manna nie są ani atrakcyjne, ani smaczne. Może warto kupić dziecku płatki czekoladowe, miodowe oponki, czy musli. Dzięki temu możesz podać codziennie inną zupę mleczną! Pamiętajmy, że mleko można zastąpić innymi produktami nabiałowymi, takimi jak: twarożki, kefiry, jogurty.

To powinno pomóc

Na poranny apetyt, ale i w ciągu całego dnia wpływa wiele czynników. Choćby:
* Posiłki powinny być kolorowe, podawane estetycznie i o stałych porach.
* Pozwalaj dziecku jeść samodzielnie, jeśli już to potrafi, nawet jeżeli robi to wolno, czy się brudzi.
* Nie zmuszaj dziecka do jedzenia potraw, których wyraźnie unika i nie lubi.
* Nie przekonuj, że trzeba coś zjeść, bo jest zdrowe. Znajdź argument, który trafi do twojego dziecka.
* Zachęcaj, nawet w formie zabawy, do próbowania nowych potraw. Dzieci są ciekawe i chętnie uczestniczą w eksperymentach. Namów niejadka, aby razem z tobą szykował posiłek. Wtedy chętnie go zje.
* Przy braku apetytu nie podawaj bez porozumienia z lekarzem środków poprawiających łaknienie.

Pamiętaj, że dieta dziecka powinna być bardzo urozmaicona. Unikać należy Fast-foodów i chipsów. Ich nadmiar może wywoływać dolegliwości jelitowo-żołądkowe, prowadzić do niedoboru witamin i minerałów, a przede wszystkim do otyłości, nadciśnienia tętniczego i wczesnej miażdżycy.


Opinie (0)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Ten materiał nie ma jeszcze żadnej opinii. Twoja może być pierwsza!