dzieci.pl

zapomniałem hasła » Nie masz konta? Załóż je »

kuchnia małego dziecka - jadłospisy

Dieta w zaparciach

Dzieci.pl 2013-12-06 10:34 75 opinii

Zaparcia stanowią bardzo częste zaburzenia rytmu oddawania stolca u dzieci. Prawidłowa ilość wypróżnień to co najmniej cztery dziennie w pierwszych tygodniach życia do około dwóch dziennie w drugim roku życia.

Dieta w zaparciach

W wieku 3-4 lat dziecko może oddawać stolec od trzech razy w tygodniu do trzech razy dziennie. Po 4 roku życia rytm wypróżniania się dzieci staje się podobny do rytmu osób dorosłych.

Zaparcie definiuje się jako utrudnione i wymagające wysiłku oddawanie stolca w ponad trzydniowych odstępach. Jest to również zaburzenie jego objętości oraz konsystencji.

W większości (bo aż w ok. 90 proc.) przypadków zaparcia są spowodowane zaburzeniem pasażu jelitowego (zaparcia czynnościowe). Może być to skutek zbyt niskiej podaży błonnika w diecie, za małej podaży płynów, zbyt wysokiego spożycia słodyczy, alergii pokarmowej, jak i zaburzeń emocjonalnych. Zdarza się, że zaparcia są oznaką pewnych nieprawidłowości w rejonie odbytnicy, jak np. choroby Hirschsprunga, zwężenia lub zrośnięcia odbytu, kamieni kałowych czy wrzodu samotnego odbytnicy (SRUS). Mogą być również objawem takich chorób jak mukowiscydoza, mocznica, niedoczynność nadnerczy lub tarczycy. Dziecko czasami może po prostu nie chcieć oddać stolca - będąc w podróży, w szpitalu, z dala od bliskich, bojąc się, tłumiąc parcie.

W zależności od etiologii, objawy mogą być różne, ale do najbardziej klasycznych należą:
- Brak łaknienia;
- Wzdęcia oraz bóle brzucha;
- Nasilone parcie na stolec;
- Brudzenie bielizny;
- Kilkudniowe odstępy pomiędzy stolcami;
- Okresowo obecna krew w stolcu;
- Ból podczas defekacji;
- Uczucie niepełnego wypróżnienia.

Niezwykle ważne jest, aby jak najwcześniej wdrożyć leczenie - zapobiegniemy dzięki temu rozdęciu mięśni odbytnicy oraz wypełnianiu się jej masami kałowymi. Bardzo często należy zwrócić uwagę na stan emocjonalny dziecka i postarać się zapewnić mu więcej wsparcia oraz odpowiednią profilaktykę dietą.

Dieta bogata w błonnik wraz z lekami rozluźniającymi stolec (laktuloza, sól gorzka) są skuteczną terapią u większości dzieci z zaparciami czynnościowymi. Dzienne zapotrzebowanie na błonnik to 20-40 g. Przy zaparciach powinno się stopniowo zwiększać jego ilość w diecie do 60 gramów. Należy pamiętać, że przy zwiększonej ilości błonnika trzeba zwiększyć ilość przyjmowanych płynów, najlepiej wody niegazowanej. Błonnik składa się z dwóch frakcji - rozpuszczalnej i nierozpuszczalnej w wodzie. Frakcja nierozpuszczalna błonnika ma korzystny wpływ na nasz organizm dzięki wiązaniu wody, zwiększaniu masy i objętości stolca, pozytywnemu wpływowi na perystaltykę jelit i wypróżnienia.

Frakcja rozpuszczalna natomiast tworzy żele, zwiększając lepkość treści pokarmowej, wiąże kwasy tłuszczowe i cholesterol, wiąże składniki toksyczne i odżywcze, zwalnia pasaż treści pokarmowej, obniża glikemię poposiłkową i poziom insuliny, zapobiega rozwojowi miażdżycy, chorobom układu krążenia i cukrzycy.

Produkty, których należy unikać w zaparciach to:
- Ryż,
- Czereśnie,
- Kakao, mocna herbata, czekolada, ciastka,
- Jasne pieczywo,
- Soczewica, groch, fasola, bób (własności rozdymające),
- Słodzone napoje gazowane,
- Tłuste potrawy i mięsa.

Najwięcej błonnika znajdziemy w:
- Otrębach pszennych,
- Wiórkach kokosowych,
- Maku niebieskim,
- Nasionach roślin strączkowych,
- Suszonych owocach,
- Migdałach,
- Płatkach żytnich.

Po ustąpieniu zaparć należy spożywać zalecaną ilość błonnika (20-40 gramów dziennie). Dieta bogata w warzywa i produkty pełnoziarniste z pewnością pokryje to zapotrzebowanie.

Polub dzieci.pl na Facebooku

Treści zamieszczone w Serwisie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie mogą zastąpić porady udzielanej przez odpowiedniego specjalistę. Wirtualna Polska S.A. nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki skorzystania przez użytkowników z treści zamieszczonych w Serwisie.
Małgorzata Gajewczyk
autor porady:

Małgorzata Gajewczyk

Dietetyka

Opinie (75)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

0
0
~marta 2013-12-29 (20:31) 8 miesięcy 2 dni 13 godzin i 2 minuty temu

ja sama wiem co to znaczy bo nieraz dokuczają mi problemy zwiazane z wypróżnieniem. Ale rzeczywiscie Jeliton tutaj doskonale sie sprawdza.

odpowiedz

3
1
~dzieonajes 2013-12-08 (18:09) 8 miesięcy 23 dni 15 godzin i 24 minuty temu

lubie sie porządnie spierdzieć

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

0
0
~Smok 2013-12-08 (19:10) 8 miesięcy 23 dni 14 godzin i 23 minuty temu

Spożywanie Cieciorki jest bardzo korzystne pod każdym względem, wiem z własnego doświadczenia(oczywiście odpowiednio przyrządzonej). A czereśnie w małych ilościach na wiosnę też są wspaniałe dla organizmu. Ale w małych, mają naturę rozgrzewającą i korzystnie wpływają na organizm. Jednak jedzone codziennie w dużych ilościach(około 1/2 kg), szybko otłuszczają wątrobę. Ale wszystko ma się zupełnie inaczej w przypadku żywienia się ekologicznie czyli bez chemii w produkcji rolnej. Każda żywność skażona chemią powoduje tycie i problemy zdrowotne różnego rodzaju. UNIKAĆ takiej żywności .

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

0
0
~ololo 2013-12-09 (15:44) 8 miesięcy 22 dni 17 godzin i 49 minut temu

A to ciekawe z tymi strączkowymi - jeść czy nie?

odpowiedz

51
2
~k9 2013-12-07 (11:12) 8 miesięcy 24 dni 22 godziny i 21 minut temu

Najlepsza na przeczyszczenie jest zupa mojej żony. 30 minut po zjedzeniu wypróżniasz całą zawartość przewodu pokarmowego. Mówi, że robię to jej na złość. Ale z drugiej strony dobrze tak raz na jakiś czas się przeczyścić.

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

2
18
~Jasiek 2013-12-08 (17:23) 8 miesięcy 23 dni 16 godzin i 10 minut temu

najlepszy sposob na zaparcia to dlugi i gruby czlonek waszego partnera.my,geje nie miewamy zaparc ani hemoroidow,nie mowiac juz o problemach z prostata.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

1
2
~ala 2013-12-09 (07:55) 8 miesięcy 23 dni 1 godzinę i 38 minut temu

my stosujemy probioemy które doprowadzają do zdrowego trawienia i dejonizacji chemii którą wszyscy jedzą z pożywieniem i chorują , czyli staramy się robić tak aby strawa była lekarstwem-innej ,innej drogi nie ma

odpowiedz

0
0
~Smok 2013-12-08 (19:03) 8 miesięcy 23 dni 14 godzin i 30 minut temu

Dużo surowych warzyw i owoców, zimą trudno zacząć taką dietę , ale latem czy też na wiosnę należy przewrócić jadłospis do góry nogami i jeść surowe warzywa i owoce , a dopiero z czasem dołączać kasze ( jaglana i gryczana). To wszystko w odstępach tygodniowych itd itp. Ale ciekawe jest to co pisze PIWOSZ, o wieczornym piciu piwa - piwo jako jedyny z napojów alkoholowych alkalizuje , nie zakwasza do tego drożdże piwne, które mogą mieć korzystny wpływ na florę bakteryjną warto spróbować jak ktoś lubi złocisty napój oczywiście nie pasteryzowany z dobrego małego browaru. Ale wracając do mojego przewodu , unikać chleba i inne takie , oraz ograniczyć mięso ( 2 razy w tygodniu powinno wystarczyć). Jak ktoś ma siedzący tryb życia w pracy i w domu to jeść dużo błonnika pokarmowego. Jeśli natomiast jest się dużo w ruch to można sobie pozwolić na tłuste życie wg. dr. Kwaśniewskiego. Tłusta dieta i mało ruchu może dać tragiczne skutki , radzę uważać.

odpowiedz

5
1
~Marii 2013-12-07 (10:35) 8 miesięcy 24 dni 22 godziny i 58 minut temu

Na zaparcia dobra jest chlorella. Dużo o tym opisuje sławna dietetyczka Gillian McKeith w swoich poradnikach.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

10
0
~jureck 2013-12-08 (18:25) 8 miesięcy 23 dni 15 godzin i 8 minut temu

Należy unikać : Soczewica, groch, fasola, bób (własności rozdymające) ale za to zalecane bo najwięcej błonnika znajdziemy w: ..................................... - Nasionach roślin strączkowych, ....................................... To sie nazywa zawsze dobra odpowiedź :)

odpowiedz

37
0
~joteswar 2013-12-07 (12:47) 8 miesięcy 24 dni 20 godzin i 46 minut temu

A co to za owoce są na zdjęciu.Zachęta -ok,ale potem ani słowa o tym co to jest?Cebulki?orzechy?czy to tylko fantazja autora?

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

15
1
~Janek 2013-12-07 (10:40) 8 miesięcy 24 dni 22 godziny i 53 minuty temu

Ja żrę płatki owsiane z dodatkiem siemienia lnianego, musli z różnymi rodzajami płatków i owocami suszonymi kilka razy w tygodniu, mięso co najwyżej 2 razy w tygodniu. I tak mam problemy z zaparciami. Mam 42 lata, problemy zaczęły się u mnie ok. 0,5 roku temu.

odpowiedz

pokaż 12 ukrytych odpowiedzi

1
2
~kawik 2013-12-08 (18:00) 8 miesięcy 23 dni 15 godzin i 33 minuty temu

Na czczo szklanka mocnej kawy bez cukru i mleka, takiej tureckiej sypanki. Za pół godziny piękne sranko murowane.

odpowiedz

3
1
~trolers 2013-12-08 (17:52) 8 miesięcy 23 dni 15 godzin i 41 minut temu

W autobus te redakturki i na madagaskar

odpowiedz

0
1
~rokokoki 2013-12-08 (17:51) 8 miesięcy 23 dni 15 godzin i 42 minuty temu

Katarzyna Wosko jak piekna tak madra haha napisala.

odpowiedz

20
3
~pola 2013-12-08 (09:21) 8 miesięcy 24 dni i 12 minut temu

No to groch, fasola nieodpowiednia w zaparciach, a nasiona roślin strączkowych odpowiednie? Coś mi tu nie gra.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

1
0
~ererni 2013-12-08 (17:50) 8 miesięcy 23 dni 15 godzin i 43 minuty temu

Alez bzdury Wos napisala,lufa,pala,dwuja-za burte

odpowiedz

1
0
~elka helka 2013-12-08 (17:50) 8 miesięcy 23 dni 15 godzin i 43 minuty temu

Katarzyna Wosko popraw swoje wypociny

odpowiedz

0
0
~jarekszaw 2013-12-08 (17:49) 8 miesięcy 23 dni 15 godzin i 44 minuty temu

Karolina Glogowska,to ona akceptuje te artykuly,czyli powinna juz od dawna siedziec za nie

odpowiedz

1
1
~helena 2013-12-08 (17:48) 8 miesięcy 23 dni 15 godzin i 45 minut temu

tu na dole sa dwie brzydkie jakies,odpowiedzialne za artykul pod sad z nimi.

odpowiedz