dzieci.pl

zapomniałem hasła » Nie masz konta? Załóż je »

kuchnia małego dziecka - jadłospisy

Dieta wegetariańska

Dzieci.pl 2013-09-18 15:47 0 opinii

Wegetarianizm charakteryzuje się wyłączeniem z jadłospisu produktów pochodzenia mięsnego, często też jaj, nabiału i masła.

Dieta wegetariańska

Zanim jednak pożegnamy produkty odzwierzęce, musimy dokładnie zapoznać się z zagrożeniami, jakie może nieść ze sobą źle zbilansowana wegetariańska dieta:
• Kłopoty z pokryciem zapotrzebowania na energię.
• Niska zawartość białek – ze względu na skład aminokwasowy białka roślinne charakteryzują się małą wartością biologiczną. Jednak można ją zwiększyć, umiejętnie zestawiając posiłki.
• Niedobór witamin B12 i D – poza nielicznymi wyjątkami nie występują one w pokarmach roślinnych. Organizm człowieka w sprzyjających warunkach wytwarza te witaminy, są to jednak ilości niewystarczające.
• Wzrost zagrożenia ze strony niektórych czynników szkodliwych wprowadzanych do organizmu, np. substancji antyodżywczych, pozostałości środków ochrony roślin i nawozów.
• Wzrost zagrożenia takimi chorobami jak: zaburzenia miesiączkowania, biegunki, krzywica, anemia, osteoporoza, niedorozwój fizyczny i umysłowy.
• Szczególną ostrożność we wprowadzaniu tej diety powinny stosować kobiety w ciąży i małe dzieci.

Wystarczy jednak odrobina chęci, a nauczymy się tak przygotowywać posiłki, aby były one zdrowe i pełnowartościowe.
Zalety wegetarianizmu to:
• Mniejsza liczba kalorii zawarta w jednostce masy lub objętości (ważne dla osób z nadwagą).
• Większy udział nienasyconych kwasów tłuszczowych zawartych w tłuszczach roślinnych.
• Brak cholesterolu lub jego niska zawartość.
• Ze względu na niską kaloryczność tej diety u wegetarian otyłość należy do rzadkości.
• Większe spożycie błonnika pokarmowego i skrobi.
• Łatwiejsze pokrycie zapotrzebowania na witaminę C.
• Ograniczenie nadmiernego spożycia sodu.
• Mniejsze zagrożenie ze strony czynników szkodliwych wprowadzanych do organizmu razem z produktami pochodzenia zwierzęcego, np. antybiotyków, leków weterynaryjnych, włośni, bakterii Salmonella.
• Mniejsze zagrożenie chorobami takimi jak: otyłość, cukrzyca insulinozależna, nadciśnienie tętnicze, hemoroidy, zaparcia, nowotwory jelita grubego, próchnica zębów, kamica nerkowa.

Stosując dietę wegetariańską produkty należy tak łączyć w posiłkach, by uzupełniały się aminokwasowo, np. fasola z ryżem, kasza z grzybami.
Ze względu na niską biodostępność żelaza niehemowego w posiłkach należy uwzględniać owoce i warzywa bogate w witaminę C, a także sięgać po produkty zbożowe wzbogacone w żelazo.Aby zapobiec niedoborom cynku, należy spożywać nasiona słonecznika lub dyni oraz owoce morza, a także bogatą w cynk kukurydzę i od czasu do czasu stosować suplementację.

Aby zapobiec niedoborom witaminy D, należy spożywać tłuszcze bogate w tę witaminę, tj. margaryny wzbogacone w witaminę D oraz grzyby i przetwory z grzybów.
Ryzyko niedoborów witaminy B12 niweluje spożycie migdałów, zarodków pszennych, produktów śniadaniowych wzbogacanych w tę witaminę, a także suszonych bananów.

Polub dzieci.pl na Facebooku

Treści zamieszczone w Serwisie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie mogą zastąpić porady udzielanej przez odpowiedniego specjalistę. Wirtualna Polska S.A. nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki skorzystania przez użytkowników z treści zamieszczonych w Serwisie.
Małgorzata Gajewczyk
autor porady:

Małgorzata Gajewczyk

Dietetyka

Opinie (0)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Ten materiał nie ma jeszcze żadnej opinii. Twoja może być pierwsza!