dzieci.pl

zapomniałem hasła » Nie masz konta? Załóż je »
WARTO SKORZYSTAĆ: kalkulator tygodni w ciąży

lista spraw do załatwienia

Zadanie na I trymestr:Musisz zacząć przyjmować kwas foliowy

Dzieci.pl 2012-11-15 14:30 29 opinii

Kwas foliowy to najważniejsza witamina pierwszego trymestru. Dlaczego tak ważne jest przyjmowanie kwasu foliowego, jak długo należy go zażywać i w jakich dawkach? Kto jest szczególnie narażony na niedobory oraz co warto włączyć do diety, aby zwiększyć ilość tej witaminy?

Musisz zacząć przyjmować kwas foliowy

Mówiąc o przyczynach, dla których tak ważna jest suplementacja kwasem foliowym w diecie kobiety ciężarnej, należy powiedzieć o skutkach niedoborów kwasu foliowego. Najważniejszym powikłaniem jest powstanie ciężkich zaburzeń rozwojowych u płodu (przepuklina oponowo – mózgowa, bezmózgowie, rozszczep kręgosłupa). Regularne spożywanie kwasu foliowego zmniejsza ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej nawet o 70 proc. W świetle badań, u kobiet po 35 roku życia, kwas foliowy może również znacznie ograniczyć ryzyko wystąpienia zespołu Downa. Ze względu na fakt, że mózg i rdzeń zarodka formują się w pierwszych tygodniach życia suplementacja kwasem foliowym ma najważniejsze znaczenie na początku ciąży.

Ciąża to okres, w którym kobiety cierpią często z powodu anemii i powikłań z nią związanych: gorsza wydolność i dotlenienie organizmu, mniejsza odporność, pogorszona sprawność umysłowa. Niedobór kwasu foliowego powoduje niedokrwistość megaloblastyczną, dlatego lekarze często zalecają suplementację kwasem foliowym przez cały okres ciąży.

Normy kwasu foliowego
Normy żywieniowe ustalone dla folacyny (grupy związków występujących w żywności i wykazujących aktywność kwasu foliowego) wynoszą 600 ug równoważnika folianów na dzień. Według przeliczeń taka ilość folacyny odpowiada 300 ug czystego kwasu foliowego. Zalecana ilość kwasu foliowego dla kobiet w pierwszych 12 tygodniach ciąży to 400 ug kwasu foliowego (czyli 0,4 mg kw foliowego).

Patrząc na praktyczność życiową tych zaleceń należy wziąć pod uwagę, fakt że często mija 4 – 6 tygodni, zanim kobieta dowie się, że jest w ciąży. Zdarzają się również sytuacje, gdy nie planujemy dziecka – wówczas możemy zorientować się jeszcze później. Dlatego też zaleca się wszystkim kobietom aktywnym seksualnie, w okresie koncepcyjnym przyjmowanie kwasu foliowego na poziomie 0,4 mg dziennie.

W okresie ciąży dawka kwasu foliowego waha się w granicach 0,4 mg – 1 mg. Poziom suplementacji ustala lekarz, po obejrzeniu wyników badań. Czynnikiem, który podwyższa przyjmowaną dawkę jest stwierdzona niedokrwistość u przyszłej mamy. Kobiety z rodzin, w których wystąpiły wady cewy nerwowej mają ustaloną suplementację na poziomie 4 mg kwasu foliowego dziennie.

Co lepsze – zbilansowana dieta czy tabletki?
Mówiąc o kwasie foliowym należy kilka słów poświęcić biodostępności tej witaminy. Jako dietetyk uważam, że zbilansowana dieta jest o wiele lepszym źródłem witamin i składników mineralnych niż tabletki, wyjątek stanowi kwas foliowy. Jest on jedyną witaminą, którą lepiej przyswajamy z tabletek niż z żywności. Z produktów spożywczych wykorzystujemy ok. 50 – 70 proc. składnika, natomiast przyswajalność z tabletek (na czczo) wynosi blisko 100 proc. Na rynku spożywczym mamy dostępne produkty wzbogacone w kwas foliowy, takie jak: płatki śniadaniowe, mąki, soki i napoje, herbaty owocowe oraz niektóre jogurty. Są one wówczas wzbogacone w czysty kwas foliowy, czyli jego wykorzystanie jest podobne jak w tabletkach.

Grupy ryzyka – kto jest szczególnie narażony na niedobory?
Szczególną uwagę na odpowiednią suplementację powinny zwrócić kobiety na diecie wegetariańskiej oraz te, które stosowały przez długi czas tabletki antykoncepcyjne. Pierwsze ze względu na fakt, że niedobór witaminy B12, wynikający z braku produktów pochodzenia zwierzęcego w diecie, blokuje wchłanianie kwasu foliowego przez organizm. Zatem przyszłe mamy wegetarianki powinny oprócz kwasu foliowego przyjmować witaminę B12. Zaś panie stosujące antykoncepcję na krótko przed poczęciem dziecka, powinny zwiększyć ilość przyjmowanego kwasu foliowego.

Kwas foliowy – co z tą dietą?
Poszukując kwasu foliowego w żywności warto wybierać produkty, które mają go najwięcej, a jednocześnie są polecane w diecie kobiety ciężarnej. Zaliczymy do nich: nasiona soi, natkę pietruszki, liście szpinaku, fasolę białą, brokuły, brukselkę, ryż brązowy, płatki owsiane oraz raz na jakiś czas: wątróbkę kurzą czy wołową.

Jakie potrawy możemy przygotować z tych produktów?
• Humus – na bazie ziaren soi, natki pietruszki, pieczarek, oliwy extra virgin i czosnku;
• Sałatki z dodatkiem natki pietruszki lub liści szpinaku, polane sokiem z cytryny (sok z cytryny będzie sprzyjał lepszej przyswajalności żelaza z natki pietruszki bądź szpinaku, zatem upieczemy dwie pieczenie na jednym ogniu – dostarczymy do organizmu kwas foliowy i żelazo);
• Gulasze z warzywami i nasionami białej fasoli, z dodatkiem natki pietruszki oraz podane z ryżem brązowym;
• Zupa krem z brokuła, posypana natką pietruszki.

Magdalena Szymańska, dietetyk


Opinie (29)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

0
0
~Nulla 2014-09-10 (12:25) 4 dni 15 godzin i 35 minut temu

Czy są tu może Panie, które tak jak ja źle znosiły przyjmowanie kwasu foliowego? Gdy go przyjmowałam miałam zawroty głowy, widzenie jak przez mgłę a z momentem zaprzestania objawy znikały jak ręką odjął. Po konsultacji z lekarzem przyjmowałam go tylko w pierwszym trymestrze i to nie codziennie a później kazano mi odstawić. Za to za wymiary mojego dziecka obwiniono witaminy, które na zlecenie lekarza przyjmowałam całą ciążę. Syn był bardzo duży, mimo że wcześniej w rodzinie nie było takich przypadków a jak jestem bardzo drobną osobą. Mąż też nie jest "wielkoludem". Nie wiadomo co jest dobre a co złe. Kiedyś kobiety w ciąży nie przyjmowały garści pigułek z rana tylko wzbogacały dietę.

odpowiedz

0
0
~olinna 2014-09-03 (09:00) 11 dni 19 godzin i 1 minutę temu

To prawda, skutki mogą być straszne, nie możemy narażać swojego dziecka na tak okropne wady. Folik kosztuje grosze i skutecznie chroni od wad.

odpowiedz

0
0
~julia 2014-08-11 (14:11) 1 miesiąc 3 dni 13 godzin i 49 minut temu

Lepiej nie ryzykować, bez kwasu foliowego układ nerwowy dziecka nie ma szans na prawidłowy rozwój i to jest udowodnione naukowo.

odpowiedz

0
0
~Konwala 2014-07-31 (21:50) 1 miesiąc 14 dni 6 godzin i 10 minut temu

Kiedyś było inaczej, były lepsze możliwości aby zdrowo jeść. Ja dwa razy brałam w trakcie ciąży folik i wszystko jest z dzieciaczkami ok, a niestety moje geny nie są idealne więc tym bardziej musiałam o siebie zadbać.

odpowiedz

0
0
~xxx 2014-07-20 (23:14) 1 miesiąc 25 dni 4 godziny i 46 minut temu

Kiedyś kobiety nie brały tabletek i rodziły zdrowe dzieci. Znam sytuacje gdzie kobieta brała kwas foliowy regularnie i poroniła a powodem były wady mózgu...

odpowiedz

0
0
~ada 2014-07-02 (12:49) 2 miesiące 12 dni 15 godzin i 11 minut temu

No właśnie, folik jest lekiem a nie suplementem i jest najczęściej zalecany przez lekarzy.

odpowiedz

0
0
~weronka 2014-07-01 (09:59) 2 miesiące 13 dni 18 godzin i 1 minutę temu

No prawda w zielonych warzywach jest najwięcej folianów, tylko szkoda ze tak szybko giną podczas gotowania, ale w sumie folik świetnie uzupełnia braki bo dobrze się wchłania

odpowiedz

0
0
~perla 2014-06-03 (10:25) 3 miesiące 11 dni 17 godzin i 35 minut temu

Folik jest witaminą z grupy B i nie wiem czy wiecie, ale jego nazwa pochodzi od łacińskiego słowa folianum, czyli liść, a to już samo mówi za siebie.

odpowiedz

0
0
~ilona299 2014-05-22 (08:42) 3 miesiące 23 dni 19 godzin i 18 minut temu

Naturalne suplementy typu folik, zalecane przez lekarzy nie są szkodliwe, wręcz przeciwnie, mają pomóc w prawidłowym rozwoju dziecka.

odpowiedz

0
0
~sonia 2014-03-19 (08:56) 5 miesięcy 26 dni 19 godzin i 4 minuty temu

W sumie folik należy do grupy witamin B to nie jest to jakaś sztuczna chemia tylko naturalny produkt bardzo potrzebny dla rozwijającego się płodu,

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

1
0
~marysia 2014-03-12 (09:28) 6 miesięcy 2 dni 18 godzin i 32 minuty temu

Lubisz, nie lubisz, ale jeśli chcesz urodzić zdrowe dziecko to musisz brać folik, inaczej narazisz swoje dziecko na te straszne wady.

odpowiedz

0
0
~klawa 2014-03-08 (23:00) 6 miesięcy 6 dni 5 godzin i 1 minutę temu

nie lubię faszerować się tabletkami, zdecydowanie wolę zdrową dietę- warzywa, owoce, ale skoro kwas foliowy z produktów przyswajalny jest tylko w 50-70% to zacznę suplementację, będę się starać :)

odpowiedz

0
0
~ratatu 2014-02-27 (22:11) 6 miesięcy 18 dni 5 godzin i 49 minut temu

No właśnie, multi nie zawsze najlepsze wyjście, natomiast folik to konieczność jeśli zależy nam na zdrowiu naszego maluszka :)

odpowiedz

0
0
~ilona 2014-02-21 (17:15) 6 miesięcy 24 dni 10 godzin i 45 minut temu

Chyba tez jest ważne co danej kobiecie jest niezbędne - bo nie zawsze taki preparat multi to najlepsze wyjście.

odpowiedz

0
0
~hala 2014-02-18 (14:37) 6 miesięcy 27 dni 13 godzin i 23 minuty temu

Ja też biorę kwas foliowy bo zima i dieta uboższa niż latem, ale skoro podczas gotowania prawie 90% folianów ucieka to trzeba !

odpowiedz

0
0
~ula 2014-01-08 (10:53) 8 miesięcy 6 dni 17 godzin i 7 minut temu

Oj warto go brać, warto.....w mojej rodzinie urodziło się dziecko z rozszczepem kręgosłupa bo siostra nie brała folika :(

odpowiedz

0
0
~kristi 2013-10-18 (08:35) 10 miesięcy 27 dni 19 godzin i 25 minut temu

Mnie lekarz zalecał łykanie folika jeszcze podczas łykania tabletek antykoncepcyjnych bo mamy wtedy największe jego braki. Kwas foliowy nie przyswaja się wtedy jak powinien i musimy koniecznie uzupełniać

odpowiedz

0
0
~obinna 2013-09-25 (10:02) 11 miesięcy 20 dni 17 godzin i 58 minut temu

Szkoda, ze kwas foliowy z produktów tak szybko ulega zniszczeniu a z drugiej strony dobrze, ze można go uzupełnić folikiem, który też ma takie same działanie

odpowiedz

0
0
~paulla 2013-09-23 (10:09) 11 miesięcy 22 dni 17 godzin i 51 minut temu

Jeśli chodzi o Folik to chyba wszystkim mamom wiadomo, że jest to lek a nie suplement i warto go brać bo nawet zielone warzywa nie dostarczą nam tylu folianów aby uchroniły one dziecko od wad

odpowiedz

0
2
~beth 2013-03-27 (17:41) 1 rok 5 miesięcy 18 dni 10 godzin i 19 minut temu

OTO MOJE ZDANIE STANOWCZO Życzę sobie by kwas ten był obecny w produktach żywnościowych , a nie w syntetycznie spreparowanych tabletkach ! WOWQ.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź