dzieci.pl

zapomniałem hasła » Nie masz konta? Załóż je »
WARTO SKORZYSTAĆ: kalkulator tygodni w ciąży

lista spraw do załatwienia

Zadanie na I trymestr:Musisz zacząć przyjmować kwas foliowy

Dzieci.pl 2012-11-15 14:30 45 opinii

Kwas foliowy to najważniejsza witamina pierwszego trymestru. Dlaczego tak ważne jest przyjmowanie kwasu foliowego, jak długo należy go zażywać i w jakich dawkach? Kto jest szczególnie narażony na niedobory oraz co warto włączyć do diety, aby zwiększyć ilość tej witaminy?

Musisz zacząć przyjmować kwas foliowy

Mówiąc o przyczynach, dla których tak ważna jest suplementacja kwasem foliowym w diecie kobiety ciężarnej, należy powiedzieć o skutkach niedoborów kwasu foliowego. Najważniejszym powikłaniem jest powstanie ciężkich zaburzeń rozwojowych u płodu (przepuklina oponowo – mózgowa, bezmózgowie, rozszczep kręgosłupa). Regularne spożywanie kwasu foliowego zmniejsza ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej nawet o 70 proc. W świetle badań, u kobiet po 35 roku życia, kwas foliowy może również znacznie ograniczyć ryzyko wystąpienia zespołu Downa. Ze względu na fakt, że mózg i rdzeń zarodka formują się w pierwszych tygodniach życia suplementacja kwasem foliowym ma najważniejsze znaczenie na początku ciąży.

Ciąża to okres, w którym kobiety cierpią często z powodu anemii i powikłań z nią związanych: gorsza wydolność i dotlenienie organizmu, mniejsza odporność, pogorszona sprawność umysłowa. Niedobór kwasu foliowego powoduje niedokrwistość megaloblastyczną, dlatego lekarze często zalecają suplementację kwasem foliowym przez cały okres ciąży.

Normy kwasu foliowego
Normy żywieniowe ustalone dla folacyny (grupy związków występujących w żywności i wykazujących aktywność kwasu foliowego) wynoszą 600 ug równoważnika folianów na dzień. Według przeliczeń taka ilość folacyny odpowiada 300 ug czystego kwasu foliowego. Zalecana ilość kwasu foliowego dla kobiet w pierwszych 12 tygodniach ciąży to 400 ug kwasu foliowego (czyli 0,4 mg kw foliowego).

Patrząc na praktyczność życiową tych zaleceń należy wziąć pod uwagę, fakt że często mija 4 – 6 tygodni, zanim kobieta dowie się, że jest w ciąży. Zdarzają się również sytuacje, gdy nie planujemy dziecka – wówczas możemy zorientować się jeszcze później. Dlatego też zaleca się wszystkim kobietom aktywnym seksualnie, w okresie koncepcyjnym przyjmowanie kwasu foliowego na poziomie 0,4 mg dziennie.

W okresie ciąży dawka kwasu foliowego waha się w granicach 0,4 mg – 1 mg. Poziom suplementacji ustala lekarz, po obejrzeniu wyników badań. Czynnikiem, który podwyższa przyjmowaną dawkę jest stwierdzona niedokrwistość u przyszłej mamy. Kobiety z rodzin, w których wystąpiły wady cewy nerwowej mają ustaloną suplementację na poziomie 4 mg kwasu foliowego dziennie.

Co lepsze – zbilansowana dieta czy tabletki?
Mówiąc o kwasie foliowym należy kilka słów poświęcić biodostępności tej witaminy. Jako dietetyk uważam, że zbilansowana dieta jest o wiele lepszym źródłem witamin i składników mineralnych niż tabletki, wyjątek stanowi kwas foliowy. Jest on jedyną witaminą, którą lepiej przyswajamy z tabletek niż z żywności. Z produktów spożywczych wykorzystujemy ok. 50 – 70 proc. składnika, natomiast przyswajalność z tabletek (na czczo) wynosi blisko 100 proc. Na rynku spożywczym mamy dostępne produkty wzbogacone w kwas foliowy, takie jak: płatki śniadaniowe, mąki, soki i napoje, herbaty owocowe oraz niektóre jogurty. Są one wówczas wzbogacone w czysty kwas foliowy, czyli jego wykorzystanie jest podobne jak w tabletkach.

Grupy ryzyka – kto jest szczególnie narażony na niedobory?
Szczególną uwagę na odpowiednią suplementację powinny zwrócić kobiety na diecie wegetariańskiej oraz te, które stosowały przez długi czas tabletki antykoncepcyjne. Pierwsze ze względu na fakt, że niedobór witaminy B12, wynikający z braku produktów pochodzenia zwierzęcego w diecie, blokuje wchłanianie kwasu foliowego przez organizm. Zatem przyszłe mamy wegetarianki powinny oprócz kwasu foliowego przyjmować witaminę B12. Zaś panie stosujące antykoncepcję na krótko przed poczęciem dziecka, powinny zwiększyć ilość przyjmowanego kwasu foliowego.

Kwas foliowy – co z tą dietą?
Poszukując kwasu foliowego w żywności warto wybierać produkty, które mają go najwięcej, a jednocześnie są polecane w diecie kobiety ciężarnej. Zaliczymy do nich: nasiona soi, natkę pietruszki, liście szpinaku, fasolę białą, brokuły, brukselkę, ryż brązowy, płatki owsiane oraz raz na jakiś czas: wątróbkę kurzą czy wołową.

Jakie potrawy możemy przygotować z tych produktów?
• Humus – na bazie ziaren soi, natki pietruszki, pieczarek, oliwy extra virgin i czosnku;
• Sałatki z dodatkiem natki pietruszki lub liści szpinaku, polane sokiem z cytryny (sok z cytryny będzie sprzyjał lepszej przyswajalności żelaza z natki pietruszki bądź szpinaku, zatem upieczemy dwie pieczenie na jednym ogniu – dostarczymy do organizmu kwas foliowy i żelazo);
• Gulasze z warzywami i nasionami białej fasoli, z dodatkiem natki pietruszki oraz podane z ryżem brązowym;
• Zupa krem z brokuła, posypana natką pietruszki.

Magdalena Szymańska, dietetyk


Opinie (45)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

0
0
~kiria 2015-07-02 (09:17) 1 dzień 16 godzin i 26 minut temu

Ja zaparć nie miałam, ale biorąc folik wiedziałam, ze niewchłonięte resztki kwasu foliowego wykorzystywały bakterie jelitowe to może dlatego nie musiałam dodatkowych tabletek brać.

odpowiedz

0
0
~lelka 2015-06-19 (17:17) 14 dni 8 godzin i 26 minut temu

Przed planowaną ciążą oraz przez całe dziewięć miesięcy zażywałam kwas foliowy. Dodatkowo zażywałam również provag w celu ochrony prze infekcjami pochwy oraz układu moczowego. Probiotyk poprawiał pracę jelit, dzięki niemu nie miałam problemów z zaparciami. Od siódmego miesiąca dodatkowo przyjmowałam żelazo, ponieważ hemoglobina mi spadła.

odpowiedz

0
0
~ismi 2015-06-10 (07:22) 23 dni 18 godzin i 21 minut temu

Mnie lekarz uświadamiał, że samą dietą nie zapewnię takiej ilości folianów aby uchronić dziecko od wad. Syntetyczny folik musi być przyjmowany od czasu kiedy jeszcze przyjmujemy pigułki anty...

odpowiedz

0
0
~lilka 2015-05-26 (16:45) 1 miesiąc 7 dni 8 godzin i 58 minut temu

ja najpierw stosowalam kwas foliowy w tabletkach, a potem zestaw witamin dla kobiet w ciazy, ktory zawieral tez kwas foliowy, oprocz tego aplikowalam sobie tez probiotyk ginekologiczny Lactovaginal, zeby uchronic sie przed infekcjami intymnymi, o ktore w ciazy nie trudno! na szczescie dzieki kuracji probiotykiem i staranna higiena intymna udalo mi sie uniknac infekcji!

odpowiedz

0
0
~anka 2015-04-21 (10:51) 2 miesiące 12 dni 14 godzin i 52 minuty temu

Samą dietą nie da się dostarczyć tyle kwasu foliowego aby dziecko rozwijało się prawidłowo, dlatego przyjmowanie go w postaci tabletek jest bardzo ważne. Folik zawiera 0,4mg kwasu foliowego, czyli tyle, ile wynosi dzienne zapotrzebowanie.

odpowiedz

0
0
~paulina 2015-03-12 (13:59) 3 miesiące 21 dni 11 godzin i 44 minuty temu

Kwas foliowy jest bardzo ważny, ale podczas starań warto jeszcze zadbać o zdrową dietę i wyznaczać sobie fazy cyklu, by sprawdzić czy cykl przebiega prawidłowo. Fajne są testery na ślinę np Afrodyta. Używałam jej podczas starań o dziecko i bardzo dobrze wyznaczała dni płodne i owulację.

odpowiedz

0
0
~Kasiaaa 2015-03-11 (17:15) 3 miesiące 22 dni 8 godzin i 28 minut temu

Mi lekarz powiedział, że mam sobie wybrać sama jaki chce kwas foliowy brac i postawiłam na chela ferr. Dodatkowo dieta odpowiednia bo nie ma sie co faszerować witaminami. Teraz spokojnie czekam na mojego maluszka :)

odpowiedz

0
0
~irma 2015-02-06 (09:54) 4 miesiące 27 dni 15 godzin i 49 minut temu

W jaki sposób kwas foliowy działa na przyszłego ojca? Czy pomaga na przykład w zajściu w ciążę?

odpowiedz

0
0
~samanta 2015-01-15 (18:35) 5 miesięcy 18 dni 7 godzin i 8 minut temu

Kwas foliowy jest dobrze znany jako lek polecany przyszłym matkom, ponieważ ma on zapobiegać powstawaniu wad układu nerwowego u dziecka. Okazuje się tez, że o jego odpowiedni poziom powinien zadbać także przyszły ojciec

odpowiedz

0
0
~ika 2014-12-06 (18:44) 6 miesięcy 27 dni 6 godzin i 59 minut temu

jak tak czytam ile wy tych ziół i róznych suplementów bierzecie to aż się za głowę łapię. Zdrowa dieta i sam folik w zupełności wystarczy, nie ma co sie faszerować jakimiś niezbadanymi wynalazkami.

odpowiedz