www.wp.pl dzieci.pl

zapomniałem hasła » Nie masz konta? Załóż je »
WARTO SKORZYSTAĆ: kalkulator tygodni w ciąży

lista spraw do załatwienia

Zadanie na I trymestr:Musisz zacząć przyjmować kwas foliowy

Dzieci.pl 2012-11-15 14:30 56 opinii

Kwas foliowy to najważniejsza witamina pierwszego trymestru. Dlaczego tak ważne jest przyjmowanie kwasu foliowego, jak długo należy go zażywać i w jakich dawkach? Kto jest szczególnie narażony na niedobory oraz co warto włączyć do diety, aby zwiększyć ilość tej witaminy?

Musisz zacząć przyjmować kwas foliowy

Mówiąc o przyczynach, dla których tak ważna jest suplementacja kwasem foliowym w diecie kobiety ciężarnej, należy powiedzieć o skutkach niedoborów kwasu foliowego. Najważniejszym powikłaniem jest powstanie ciężkich zaburzeń rozwojowych u płodu (przepuklina oponowo – mózgowa, bezmózgowie, rozszczep kręgosłupa). Regularne spożywanie kwasu foliowego zmniejsza ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej nawet o 70 proc. W świetle badań, u kobiet po 35 roku życia, kwas foliowy może również znacznie ograniczyć ryzyko wystąpienia zespołu Downa. Ze względu na fakt, że mózg i rdzeń zarodka formują się w pierwszych tygodniach życia suplementacja kwasem foliowym ma najważniejsze znaczenie na początku ciąży.

Ciąża to okres, w którym kobiety cierpią często z powodu anemii i powikłań z nią związanych: gorsza wydolność i dotlenienie organizmu, mniejsza odporność, pogorszona sprawność umysłowa. Niedobór kwasu foliowego powoduje niedokrwistość megaloblastyczną, dlatego lekarze często zalecają suplementację kwasem foliowym przez cały okres ciąży.

Normy kwasu foliowego
Normy żywieniowe ustalone dla folacyny (grupy związków występujących w żywności i wykazujących aktywność kwasu foliowego) wynoszą 600 ug równoważnika folianów na dzień. Według przeliczeń taka ilość folacyny odpowiada 300 ug czystego kwasu foliowego. Zalecana ilość kwasu foliowego dla kobiet w pierwszych 12 tygodniach ciąży to 400 ug kwasu foliowego (czyli 0,4 mg kw foliowego).

Patrząc na praktyczność życiową tych zaleceń należy wziąć pod uwagę, fakt że często mija 4 – 6 tygodni, zanim kobieta dowie się, że jest w ciąży. Zdarzają się również sytuacje, gdy nie planujemy dziecka – wówczas możemy zorientować się jeszcze później. Dlatego też zaleca się wszystkim kobietom aktywnym seksualnie, w okresie koncepcyjnym przyjmowanie kwasu foliowego na poziomie 0,4 mg dziennie.

W okresie ciąży dawka kwasu foliowego waha się w granicach 0,4 mg – 1 mg. Poziom suplementacji ustala lekarz, po obejrzeniu wyników badań. Czynnikiem, który podwyższa przyjmowaną dawkę jest stwierdzona niedokrwistość u przyszłej mamy. Kobiety z rodzin, w których wystąpiły wady cewy nerwowej mają ustaloną suplementację na poziomie 4 mg kwasu foliowego dziennie.

Co lepsze – zbilansowana dieta czy tabletki?
Mówiąc o kwasie foliowym należy kilka słów poświęcić biodostępności tej witaminy. Jako dietetyk uważam, że zbilansowana dieta jest o wiele lepszym źródłem witamin i składników mineralnych niż tabletki, wyjątek stanowi kwas foliowy. Jest on jedyną witaminą, którą lepiej przyswajamy z tabletek niż z żywności. Z produktów spożywczych wykorzystujemy ok. 50 – 70 proc. składnika, natomiast przyswajalność z tabletek (na czczo) wynosi blisko 100 proc. Na rynku spożywczym mamy dostępne produkty wzbogacone w kwas foliowy, takie jak: płatki śniadaniowe, mąki, soki i napoje, herbaty owocowe oraz niektóre jogurty. Są one wówczas wzbogacone w czysty kwas foliowy, czyli jego wykorzystanie jest podobne jak w tabletkach.

Grupy ryzyka – kto jest szczególnie narażony na niedobory?
Szczególną uwagę na odpowiednią suplementację powinny zwrócić kobiety na diecie wegetariańskiej oraz te, które stosowały przez długi czas tabletki antykoncepcyjne. Pierwsze ze względu na fakt, że niedobór witaminy B12, wynikający z braku produktów pochodzenia zwierzęcego w diecie, blokuje wchłanianie kwasu foliowego przez organizm. Zatem przyszłe mamy wegetarianki powinny oprócz kwasu foliowego przyjmować witaminę B12. Zaś panie stosujące antykoncepcję na krótko przed poczęciem dziecka, powinny zwiększyć ilość przyjmowanego kwasu foliowego.

Kwas foliowy – co z tą dietą?
Poszukując kwasu foliowego w żywności warto wybierać produkty, które mają go najwięcej, a jednocześnie są polecane w diecie kobiety ciężarnej. Zaliczymy do nich: nasiona soi, natkę pietruszki, liście szpinaku, fasolę białą, brokuły, brukselkę, ryż brązowy, płatki owsiane oraz raz na jakiś czas: wątróbkę kurzą czy wołową.

Jakie potrawy możemy przygotować z tych produktów?
• Humus – na bazie ziaren soi, natki pietruszki, pieczarek, oliwy extra virgin i czosnku;
• Sałatki z dodatkiem natki pietruszki lub liści szpinaku, polane sokiem z cytryny (sok z cytryny będzie sprzyjał lepszej przyswajalności żelaza z natki pietruszki bądź szpinaku, zatem upieczemy dwie pieczenie na jednym ogniu – dostarczymy do organizmu kwas foliowy i żelazo);
• Gulasze z warzywami i nasionami białej fasoli, z dodatkiem natki pietruszki oraz podane z ryżem brązowym;
• Zupa krem z brokuła, posypana natką pietruszki.

Magdalena Szymańska, dietetyk


Opinie (56)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

0
0
~julita 2016-05-11 (12:53) 4 miesiące 18 dni 18 godzin i 3 minuty temu

Ja tam bez pytania lekarza brałam folik przed zajściem w ciążę, a teraz folikiem mama 1 z jodem i dha się suplementuję

odpowiedz

0
0
~kalidis 2015-11-04 (20:29) 10 miesięcy 25 dni 10 godzin i 27 minut temu

Ja niedawno zaczęłam przyjmować tabletki antykoncepcyjne i ginekolog powiedziała, żebym zaopatrzyła się właśnie w kwas foliowy, bo w tym czasie ma się szczególne niedobory. Poprzednim razem inna lekarka nic takiego mi nie powiedziała, a przecież to takie niedopatrzenie...

odpowiedz

1
0
~andra 2015-11-02 (18:57) 10 miesięcy 27 dni 11 godzin i 59 minut temu

Niedobór prowadzi do niedokrwistości ciągłego zmęczenie, wiecznie zimnych rąk. U mnie wystąpiło zmniejszenie odporności, a nawet miałam bóle i zawroty głowy.

odpowiedz

1
0
~andra 2015-11-02 (18:56) 10 miesięcy 27 dni 12 godzin i 1 minutę temu

Niedobór prowadzi do niedokrwistości ciągłego zmęczenie, wiecznie zimnych rąk. U mnie wystąpiło zmniejszenie odporności, a nawet miałam bóle i zawroty głowy.

odpowiedz

2
0
~Molineczka 2015-10-29 (11:35) 11 miesięcy 19 godzin i 21 minut temu

No właśnie Folik to nie tylko w ciąży należy brać, ale i w przypadku kiedy mamy okresy pełne stresu, również osoby starsze w celu zapobiegania udarom czy też miażdżycy. Jest to bardzo ważna witamina na każdym etapie naszego życia - zdecydowanie za mało mówi sie o istotności spożywania kwasu foliowego. Dlatego moim zdaniem warto o tym nieustannie wspominać.

odpowiedz

3
0
~hush 2015-10-27 (10:06) 11 miesięcy 2 dni 20 godzin i 50 minut temu

mi psycholog poleciła kwas foliowy, wspomaga radzenie sobie ze stresem, pomaga w produkcji serotoniny w organizmie która jest tzw. hormonem szczęścia

odpowiedz

1
0
~jagienka 2015-10-23 (18:17) 11 miesięcy 6 dni 12 godzin i 39 minut temu

wszystkie inne witaminy w ciąży poza kwasem foliowym powinien zalecać lekarz w oparciu u wyniki badań, żadnej samowolki - w ciąży mniej znaczy więcej :) oprócz korzyści dla dzidziusia pomaga przeciwdziałać anemii u ciężarnej

odpowiedz

0
0
~zara 2015-10-19 (12:11) 11 miesięcy 10 dni 18 godzin i 45 minut temu

Najlepiej brać kwas foliowy w formie leku bo suplementy nie zawsze zabezpieczą dziecko od tych strasznych wad

odpowiedz

1
0
~KiciKici 2015-09-13 (13:26) 1 rok 16 dni 17 godzin i 30 minut temu

Ja od momentu decyzji aby zostać mamą stosowałam Ferti Lady z kwasem foliowym.Zarówno przed zajśćiem w ciążę jak i trakcie ciąży nie brałam nic więcej a wyniki zawsze miałam dobre.Teraz już cieszę się zdrowym i silnym synkiem.

odpowiedz

2
0
~Agnieszka 2015-08-31 (19:19) 1 rok 29 dni 11 godzin i 37 minut temu

Sama zaczełam przyjmować kwas foliowy już 4 miesiące przed zajściem w ciąze. Była to ciąża planowana - ja przyjmowałam zestaw witamin Chela Ferr Forte natomiast mój małżonek sam kwas foliowy - to bardzo ważne by także Panowie spożywali kwas foliowy. W ciąży też przyjmowałam przez pierwsze trzy miesiące ten suplement a teraz zastanawiam się czy nie powinnam brac czegos więcej

odpowiedz