www.wp.pl dzieci.pl

zapomniałem hasła » Nie masz konta? Załóż je »
WARTO SKORZYSTAĆ: kalkulator tygodni w ciąży

lista spraw do załatwienia

Zadanie na II trymestr:Naucz się prawidłowo oddychać

Dzieci.pl 2012-10-02 14:52 0 opinii

Każda żywa komórka potrzebuje tlenu, ponieważ bez niego nie ma życia. Oddychanie jest czymś, co odbywa się samoistnie, bez naszej wiedzy. Nie musimy przypominać naszym płucom, żeby oddychały, albowiem pracują bez naszej świadomości. Oddech to siła podtrzymująca życie. Bez jedzenia jesteśmy w stanie wytrzymać kilka tygodni, bez picia kilka dni, ale bez powietrza jedynie kilka minut. Oddychanie odbywa się dzięki pracy mięśni. Najważniejsze z nich to przepona, która oddziela jamę brzuszną od jamy klatki piersiowej oraz mięśnie międzyżebrowe. Kiedy oddychamy płytko, angażujemy głównie mięśnie międzyżebrowe. Przy głębokim oddychaniu do głosu dochodzi przepona, która niczym tłok, porusza się w górę i w dół. Dzięki oddychaniu przeponą również narządy jamy brzusznej poddane są nieustającemu masażowi. Zatem z każdym oddechem poprawia się ich ukrwienie.

Naucz się prawidłowo oddychać

Gdzie jest przepona?
Przepona ma kształt czaszy oddzielającej klatkę piersiową od jamy brzusznej. W czasie wdechu pod wpływem skurczu mięśni zbliża się w kierunku jamy brzusznej. Natomiast podczas wydechu unosi się w miarę rozluźniania mięśni. Obserwując głębokie oddychanie, widzimy jak brzuch unosi się do góry przy wdechu i opada w dół na wydechu.

Jak oddychać przeponą?
Zanim zaczniesz kontrolować oddech, musisz uświadomić sobie w jaki sposób oddychasz. Usiądź wygodnie, zamknij oczy i zacznij oddychać w swoim własnym tempie. Poczuj jak wdech cię napina, a wydech rozluźnia. Ćwiczenie najlepiej wykonuje się na siedząco, choć po nabraniu wprawy można, a nawet trzeba, ćwiczyć w każdej pozycji. Połóż teraz jedną dłoń na przeponie, a drugą na klatce piersiowej. Weź głęboki wdech, poczujesz jak ręka na brzuchu unosi się. Przez lekko uchylone usta wypuść powietrze, poczujesz wówczas jak ręka która znajduje się na brzuchu, tym razem opada w dół. Brzuch powinien w trakcie oddychania delikatnie unosić się i opadać. Rób to spokojnie i powoli. Wydech powinien trwać dwa razy dłużej niż wdech. Pilnuj, żeby klatka piersiowa pozostawała nieruchoma. Dla ułatwienia wyobraź sobie, że przy nabieraniu powietrza twój brzuch jak balon się napełnia, zaś wraz z wydechem opróżnia. Poczuj jak pod wpływem spokojnych i miarowych oddechów, rozluźnia się całe twoje ciało.

W trzecim trymestrze po kilku takich ćwiczeniach możesz poczuć gwałtowne ruchy dziecka. Nie obawiaj się, na pewno mu to nie zaszkodzi. Jego aktywność spowodowana jest olbrzymią dawka powietrza, jaką właśnie dostało. Jedyne na co powinnaś uważać podczas ćwiczeń, to własne samopoczucie. Gdy pojawi się zgaga lub mdłości to znak, że od posiłku minęła mniej niż godzina, czyli za mało. Staraj się stopniowo przyzwyczajać do oddechów przeponą. Najlepiej, gdy zaczniesz od pięciu oddechów jednorazowo kilka razy dziennie. Następnie stopniowo zwiększaj ich ilość, aż dojdziesz do kilkunastu. Jeśli poczujesz zawroty głowy albo zacznie ci się robić ciemno przed oczami, skończ trening oddechowy. Prawdopodobnie jest to zbyt duże tempo dla twojego organizmu.

Oddech a poród
Na sali porodowej wsłuchaj się we własne ciało – samo narzuci ci tempo oddychania. Zamiast wstrzymywać oddech z powodu narastającego bólu podczas skurczu, spróbuj dostosować do niego rytm oddechu. Przed nadchodzącym skurczem weź głęboki wdech. W miarę jego narastania oddychaj coraz szybciej i płycej, angażując tylko szczytowe partie płuc. Od czasu do czasu znów mocno zaczerpnij powietrza. Gdy czujesz, że skurcz mija, zwalniaj tempo. W przerwach między skurczami nie myśl o tym, że za chwilę będzie kolejny, tylko od razu relaksuj się. Szkoda każdej sekundy. Zrób głęboki wdech nosem i spokojnie, miarowo zacznij „pracować” przeponą. Wydłużaj oddech tak, jakbyś chciała wraz z powietrzem wypuścić cały ból i napięcie. Pamiętaj, że kiedy „mądrze” oddychasz, dostarczasz tlen również maluszkowi. On też jest zmęczony wysiłkiem.

Regularne ćwiczenia głębokiego oddechu w czasie ciąży pozwolą ci się zrelaksować, nauczą rozluźniania mięśni i spowodują, że w czasie porodu łatwiej poradzisz sobie z bólem. Jeżeli kobiecie uda się skupić na właściwych wdechach i wydechach, przestanie zwracać uwagę na ból, rozluźni się, co złagodzi intensywność skurczy i przyspieszy poród. Dzięki temu matka i dziecko będą mniej wyczerpani, a wspomnienia z porodu będą przyjemniejsze. Wiele kobiet, które uczęszczały do szkoły rodzenia, opowiadając później o swoim porodzie, podkreślały że regularne ćwiczenia oddechowe w czasie ciąży pomogły im w radzeniu sobie z bólem porodowym.

Postaraj się włączyć ćwiczenia oddechowe do codziennych zajęć. Świadomy oddech powinien stać się stałym elementem twojego życia. Pamiętaj, że w czasie ciąży i porodu oddychasz nie tylko dla siebie, ale także dla twojego dziecka.

Małgorzata Madej

Treści zamieszczone w Serwisie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie mogą zastąpić porady udzielanej przez odpowiedniego specjalistę˝. Wirtualna Polska S.A. nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki skorzystania przez użytkowników z treści zamieszczonych w Serwisie.
Małgorzata Madej
autor porady:

Małgorzata Madej

Położnictwo

Opinie (0)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Ten materiał nie ma jeszcze żadnej opinii. Twoja może być pierwsza!