Poród bez tajemnic | Filmy instruktażowe
Pierwsze 12 godzin Jupiterimages

Pierwsze 12 godzin

  A A A

Dlaczego pierwszy kontakt dziecka z matką jest taki istotny? Jakie znaczenie ma bliskość matki w pierwszych 12 godzinach życia dziecka? To zagadnienie spróbowali wyjaśnić dwaj piedatrzy - Marshal Klaus i John Kennell, opierając się na koncepcji "gotowości opiekuńczej".

- Istnieje biologicznie zaprogramowany, pojawiający się wkrótce po porodzie i trwający około 12 godzin od jego zakończenia okres "gotowości opiekuńczej", w trakcie którego matki oraz niemowlęta budują fundamenty swojej więzi emocjonalnej - tłumaczy Agnieszka Czapczyńska, psycholog z Instytutu Psychologii Zdrowia.

Pierwszy krzyk

Teoria natomiast każe zastanowić się, jak powinno wyglądać pierwsze spotkanie nowo narodzonego człowieka ze swoimi rodzicami, aby ta gotowość opiekuńcza mogła się wytworzyć? Jak postępować, aby nie zakłócać tego naturalnego procesu? Niestety, w sytuacji, gdy poród odbywa się w ramach zinstytucjonalizowanego szpitalnego systemu położnictwa – nic nie jest naturalne.

Czas tylko dla dwojga

Noworodek zaraz po porodzie, jeszcze przed przecięciem pępowiny, powinien być położony na brzuchu matki i obydwoje – matka i dziecko – powinni mieć przynajmniej godzinę czasu, aby móc w spokoju „przywitać się”. Matki zachowują się w stosunku do noworodka w bardzo otwarty i czuły sposób, o ile tylko mają możliwość pozostania z nim sam na sam. Dopiero po tym czasie lekarze i pielęgniarki powinni przystąpić do swoich rutynowych czynności. W wielu szpitalach nadal wiążą się one niestety z czasowym oddzieleniem dziecka od matki. Prawidłowo przebiegający okres bondingu ma ogromne znaczenie nie tylko dla fizjologii matki i dziecka, ale niesie daleko idące konsekwencje psychologiczne.

Co mówią badania?

Badania prowadzone na różnych gatunkach zwierząt ujawniają, że bonding jest zjawiskiem powszechnie występującym wśród ssaków. Błyskawiczny mechanizm tworzenia więzi z noworodkiem ma różne znaczenie, w zależności od gatunku. Wydaje się, że w przypadku naczelnych i człowieka występuje on po to, aby zmotywować matkę do opieki nad całkowicie zależnym od niej i bezbronnym oseskiem. Bez tej motywacji, wyczerpana trudami porodu matka nie byłaby w stanie zmobilizować się do wysiłku, a noworodek nie miałby szans na przetrwanie. W pierwszych godzinach po porodzie we krwi matki i dziecka pojawia się wysokie stężenie endorfin (tzw. hormonów szczęścia), a dzięki ich kojącemu działaniu matka – pomimo cierpienia i zmęczenia porodem – zyskuje siłę i jest w stanie odczuwać radość z pierwszego spotkania ze swoim potomkiem.

Gotowość opiekuńcza

Kobiety, którym dane było doświadczenie wczesnego kontaktu z dzieckiem są nieco innymi matkami, niż te, którym doświadczenie to zostało odebrane. Mają skłonność do dłuższej opieki nad niemowlęciem, wykazują większą tolerancję na stres związany z macierzyństwem, a przede wszystkim odczuwają większą radość w kontakcie z dzieckiem. Jakie mogą być źródła braku doświadczenia gotowości opiekuńczej? Twórcy teorii bondingu uważają, że proces budowania więzi między matką i dzieckiem zawsze zachodzi naturalnie, o ile nie zostanie czymś zakłócony.

Zakłócenia zaś bywają dwojakiego rodzaju: 1/fizyczna separacja matki i dziecka (np. standardowe zabieranie noworodków zaraz po porodzie do innego pomieszczenia i oddawanie ich matkom tylko w porach karmienia) i 2/ separacja emocjonalna. Źródłem drugiej kategorii zakłóceń są uczucia matki. Dochodzi do nich wówczas, gdy matka przeżywa tak intensywne uczucia, iż nie jest w stanie wejść w kontakt z dzieckiem (jeśli kobieta w okresie dwóch lat przed porodem doświadczyła w swoim życiu bardzo trudnych emocjonalnie sytuacji, może nie być gotowa do nawiązania wczesnej więzi z dzieckiem).

Kilka pierwszych godzin, następujących bezpośrednio po porodzie, to najbardziej intymny moment rodzicielstwa i nie wolno go nikomu odbierać. Ani rodzicom, ani noworodkowi.

POLECAMY TEMATY:

Źródło: LI
oceń
0
0
Podziel się

Dodaj opinię do artykułu

Dodaj opinię do fototematu

Przyszli rodzice

ktos11

miejscowość:

Kwiat pustyni

miejscowość:

justaaaa88

miejscowość:



Opinie (36)

Pozostało znaków: 4000

[Pokaż regulamin]

REGULAMIN

Ocena: 0 [0]
~nikol [2011-04-05 22:52]

Dlaczego Polscy ginekolodzy na za granicami potrafią się zachować!!!
Bardzo ważną sprawą jest nawet karmienie noworodka zaraz po porodzie bo lepiej się odkleja łożysko i nie ma skrobanki po poradzie jak to stosują niektórzy ginekolodzy.Ważna jest obecność męża podczas badań i potem porodu bo partnerka jest spokojniejsza czuwa osoba bliska nad nami bo personel to uprawia rutynę i nie liczy się z pacjentką.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~wojtek [2010-06-05 23:09]

czy ktos zna www.zabawkidzieciece.pl
czy ktos juz kupował w tym sklepie - wydaje sie ładny tylko czy bezpieczny? www.zabawkidzieciece.pl

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~mama [2010-05-25 21:53]

a to nowość
Od kiedy to po znieczuleniu zewnątrzoponowym nie ma się czucia w rękach??????

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~matka [2010-04-05 12:52]

Zimny wychow
Na brak wiezi emocjonalnej w Twoim zyciu to Twoja matka zapracowala sobie przez cale zycie. Swoja oziebloscia w stosunku do Ciebie dzien po dniu. Tez mialam taki zimny wychow i staram sie mojemu dziecku takiego zyciu nie zafundowac. Na razie chyba mi sie udalo.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~krystyns [2010-04-04 10:22]

zima
moja mama mi opowiadała,ze po urodzdeniu mnie w domu, karetak jeżdiała prawie karetka jeżdizła pół nocy, by znależś miejsce dla mnie i dla niej] gdy wreszczcie znależli, uważam,ze było za poźno'\ do dziś nie mam więżi z nią nie kocham jej mam tylk oozbowiazania szacunek ze mnie wychowała ale nie ma do niej uczuć córka-matka\ 24 h bez skóry matki, bez jej zapachu bez jej 36,6 odbija się na mnie do dziś niie znam miłości, nie nam, co to bezpiecześnsto, nie iwem co to miłość, MATKI BROŃCIE SWOJE DZIECI KOCHAJCIE JE TYLKO BĄDŹCIE I DAWAJCIE WYBÓR

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Antek [2010-04-04 11:59]

Błądzić jest rzeczą ludzką. Wy jesteście tacy idealni, że wytykacie JEDEN błąd? Liczy się treść i przekaz artykułu. Widac w jakim kraju żyjemy.;/ Nie dość, że nietolerancyjny dla bycia takim jakim się chce (a nie tak jak nakazują odgórnie narzucone normy społeczne) to jeszcze będą wytykać nieobecność "i" w wyrazie "pediatrzy"! A teraz zjedzcie mnie za to, że napisałam "c", a nie "ć" w "widać" jw.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Gosc [2010-04-04 11:31]

Błąd
Widac ze profesjonalisci pisza w internecie - " ... dwaj piedatrzy ... "

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Zoltar [2010-04-04 10:48]

CAŁA PRAWDA
Redaktorzy z Bożej łaski "dwaj piedatrzy " wstyd !!! że chcecie zaszpanować komentarzem a podstaw słów nie znacie.Tak samo słowo karze, bo kara inteligenciki a nie jak napisaliście "każe" Kogo wy tam zatrudniacie,szkółkę po PGR-owskich obyczajach?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~nikitasm [2010-04-04 10:43]

uczucia
wiem o czym ludzie piszą...wiem to.\ ale nie sjet sie w stanie ocalić wszystckicj, tych których chce..... tyych któych pragne, .....nie da sie.............

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~nickzajety [2010-04-04 10:37]

znieczulenie przy cesarce
przy znieczuleniu zewnątrzoponowym wcale nie ma paraliżu rąk. Nie czujesz tylko ciała od pasa w dół a rękami machać możesz ile chcesz więc i dzieciaczka dotknąć możesz. Mi pokazano dziecko po cesarce - lekarze zszywali brzuch a położna trzymała malutką tak żebym mogła ją pogłaskać :)

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~nikita [2010-04-04 10:35]

zycie
prosze jesli chcesz...napisz pod nikitasm@wp.pl jesli chcesz.......

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~PIEDATRZY??? [2010-04-04 10:33]

literówka
W nagłówku powinno być chyba "pediatrzy" a nie "piedatrzy" pozdrawiam.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Gośc [2010-04-04 10:15]

piedatrzy?
A co to jest za zawód?

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~mania [2010-04-04 10:31]

moja znajoma rodziła
w szpitalu św Zofii w Warszawie. Okrzyczany szpital, który ciągnie ogromną kasę. Znajoma powiedziała, że to był koszmar, gdyby miała drugie dziecko, w życiu nie rodziłaby w tym szpitalu. Nikt nie dba o pacjenta, tylko patrzy na pieniądze, a potem chce się pozbyć położnicy i przyjąć następną, bo to nowa kasa.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ewa [2010-04-04 06:46]

a co po cesarce?
A co z bliskością po cesarce? Przecierz, nie ma opcji na bliskość matki z dzieckiem, po znieczuleniu zewnątrzoponowym czuje się tylko głowę, rąk i nóg sie nie czuje więc jak niby kobieta utrzyma bobasa?!A czy to oznacza, że nie będzie kochać swego dziecka. Włanie nie, czekając aż wszystko minie i nie zważywszy na ból chce mieć bobasa przy sobie i karmić. Te wszystkie mądre badania pewnie rąbją naukowcy - single i o życiu wiedzą tyle co kot napłakał.

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~zuza [2010-04-04 09:38]

pielegniarki i lekarze
hmmm z wlasnego doswiadczenia moge napisac ze nie mam najlepszych wspomnien moja kochana coreczke rodzilam w ty samym szpitalu w ktorym 5 miesiecy wczesniej zmarła moja mama po ciezkiej chorobie nowotworowej po miesiecznym psychicznie wykanczajacym mnie miesiacu kiedy dosłownie codziennie ktos umierał i moja mama takze czułam na sobie tak wielkie obrzydzenie do szpitali ze ciaza przestała byc dla mnie tym stane blogoslawionym nasi kochanie lekarze i pielegniarki powinni wykazywac troche wiecej entuzjazmu i wiecej wiedziec o swoich pacjentach

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~zuza [2010-04-04 09:38]

pielegniarki i lekarze
hmmm z wlasnego doswiadczenia moge napisac ze nie mam najlepszych wspomnien moja kochana coreczke rodzilam w ty samym szpitalu w ktorym 5 miesiecy wczesniej zmarła moja mama po ciezkiej chorobie nowotworowej po miesiecznym psychicznie wykanczajacym mnie miesiacu kiedy dosłownie codziennie ktos umierał i moja mama takze czułam na sobie tak wielkie obrzydzenie do szpitali ze ciaza przestała byc dla mnie tym stane blogoslawionym nasi kochanie lekarze i pielegniarki powinni wykazywac troche wiecej entuzjazmu i wiecej wiedziec o swoich pacjentach

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Bezproblemowy [2010-04-04 09:27]

Prawda,sama prawda i...
Zgadzam się z tym całkowicie.Na szczęście(?) ja nigdy nie będę miał tych problemów. :-))

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~nie cykor [2010-04-04 09:08]

Nie prawda Ja jak się urodziłem to poszedłem do sąsiana na jabłka na pachtę
.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ja [2010-04-04 08:52]

tak,ale
To sprawa indywidualna, zalezy od instynktu matki

odpowiedz

Szukaj w serwisie

wpisz słowo, np. ciąża

Założenie profilu i zalogowanie
się w serwisie Dzieci.pl daje
Ci możliwość dodawania zdjęć
i filmów oraz umożliwia
korzystanie z mapy miejsc
przyjaznych rodzinie. Dołącz do społeczności
szczęśliwych rodziców!

zaloguj się

Nie masz jeszcze profilu?

zalóż profil teraz

Szukaj przyjaznych miejsc

Wpisz nazwę miasta

Wybierz kategorię